Într-un interviu pentru Jurnal TV, directorul executiv al Asociaţiei Presei Independente, Petru Macovei, a salutat rezultatele acestui studiu şi a declarat că oamenii nu mai încredere în posturile controlate de partidele de la guvernare.

„Eu mă bucur că acest sondaj arată o realitate cu care eu sunt perfect de acord. Măsurările noastre tot acest lucru îl arată şi anume că oamenii îşi doresc tot mai mult şi mai mult să privească şi voci de alternativă în disonanţă cu ce ne transmit trusturile mediatice controlate de Partidul Democrat şi Partidul Socialiştilor şi faptul că postul Jurnal TV este pe majoritatea poziţiilor pe locul doi denotă faptul că lumea are o atitudine mai critică şi mai critică faţă de ceea ce le spun mijloacele de informare în masă oficiale sau de cele care sunt deţinute de partidele aflate la guvernare”, a declarat Petru Macovei.

Pe de altă parte, expertul media afirmă că Jurnal TV şi alte posturi care nu sunt ancorate în cercurile puterii sunt nevoite să activeze pe o piaţă de publicitate monopolizată.

„Marea problemă este că piaţa de publicitate din Republica Moldova, la fel ca şi piaţa mediatică în general, este controlată politic. Agenţiile de publicitate se află şi ele în proprietatea unor politicieni şi corespunzător ele sunt parte a maşinăriei propagandistice lucrând pe de o parte pentru consolidarea economică a posturilor de televiziune care manipulează opinia publică, fiind de fapt portavoce ale partidelor politice, iar pe de altă parte pentru a descuraja celelalte posturi care au o politică editorială cât de cât echilibrată şi încearcă să-şi câştige propria existenţă cu resursele pe care le dispun şi anume cu un produs urmărit de către telespectatori”, a mai spus Petru Macovei.

O altă problemă sunt măsurătorile oficiale de audienţă, care sunt efectuate de către o companie care trezeşte multe semne de întrebare cât priveşte credibilitatea sa, menţionează Petru Macovei.

„Spuneam că nu avem măsurători de alternativă, avem o companie în credibilitatea căreia au existat şi există mai multe semne de întrebare. Mai mulţi radiodifuzori nu recunosc datele pe care le oferă această companie, iar marele case de publicitate se bazează tocmai pe acestea, mai măsluindu-le, pentru că altminteri nu s-ar explica cum anumite posturi cu rating foarte mic ajung să aibă multă publicitate, iar posturile care sunt populare nu au publicitate. Este vorba din punctul meu de vedere despre o înţelegere de cartel între anumite case de publicitate controlate de către politicieni”, a menţionat directorul executiv al Asociaţiei Presei Independente.

Şi directorul Institutului de Marketing şi Sondaje, Doru Petruţi, pune la îndoială măsurătorile companiei care oferă date privind audienţa pentru majoritatea agenţilor economici.

„Mie unul mi-e foarte greu să înţeleg cum anumite televiziuni sau posturi de radio pot să-şi facă o strategie pe unul-doi ani înainte neavând la dispoziţie studii foarte serioase şi neaduse la standardul unor cercetări la nivel european. Sunt bani puţini, sunt bani negri, tehnologie învechită, puţini angajaţi şi aşa mai departe”, a afirmat Doru Petruţi.

În aceste condiţii, Consiliul Concurenţei trebuie să întreprindă acţiuni imediate, afirmă directorul executiv al Asociaţiei Presei Independente.

„Piaţa trebuie să ofere condiţii de concurenţă loială pentru toate mediile existente, iar Consiliul Concurenţei în primul rând trebuie să vegheze asupra acestui lucru. Din păcate, toate încercările noastre de până acum de a determina Consiliul Concurenţei să intervină, în limita cadrului legislativ existent, au eşuat. Doamnele şi domnii de la Consiliul Concurenţei invocă cadrul legislativ care, vezi Doamne, în opinia lor, nu le permite să intervină, deşi din punctul meu de vedere, este o tratare defectuoasă a legislaţiei în vigoare”, a mai spus Petru Macovei.

Studiul IMAS de audienţă TV a fost realizat la comanda Ambasadelor Statelor Unite şi Regatului Ţărilor de Jos în Republica Moldova. În urma unei solicitări de informaţii, oficiul de presă al Ambasadei SUA la Chişinău ne-a comunicat că scopul acestui studiu este de a oferi sprijin posturilor independente de televiziune în verificarea cifrelor de audienţă. Asta deoarece măsurătorile singurului operator de pe piaţă nu sunt disponibile tuturor canalelor independente. Reprezentanţii misiunii diplomatice americane au adăugat că studiul alternativ de audienţă va fi sprijinit financiar timp de doi ani.

Amintim că un alt studiu, lansat de Centrul pentru Jurnalism Independent la sfârşitul lunii decembrie a arătat că Jurnal TV ocupă locul doi în preferinţele telespectatorilor, cedând doar în faţa aceluiaşi post cu acoperire naţională. Astfel, persoanele intervievate au spus că ştirile Jurnal TV sunt cele mai credibile, iar emisiunile - cele mai calitative. La capitolul audienţă, Jurnal TV a fost menţionat de 25,8 la sută dintre participanţii la sondaj.

Studiul a fost realizat cu sprijinul financiar al Agenţiei Suedeze pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională.