Proiectul noii legi cu privire la publicitate a fost elaborat de către experţii Centrului pentru Jurnalism Independent după ce un studiu realizat în 2016 a constatat necesitatea stringentă de ameliorare a cadrului juridic naţional de reglementare a domeniului. Raportul atestă noţiuni inexacte, prevederi interpretabile şi lipsa stipulărilor care ar asigura concurenţa loială şi ar preveni apariţia poziţiilor dominante abuzive pe piaţa publicităţii.

Prezent la dezbatere, vicepreşedintele Consiliului Concurenţei, Emil Guţu, a replicat că domeniul audiovizualului este reglementat de instituţia pe care o reprezintă doar ex-post, adică după ce s-a produs evenimentul avut în vedere şi doar în cazul constatării unor acţiuni anticoncurenţiale sau atunci când este recepţionată o sesizare.

Autorii proiectului legislativ au atras atenţia şi asupra aşa-numitei „publicităţi înşelătoare” prin care consumatorii sau cumpărătorii sunt induşi în eroare cu bună ştiinţă.

Experţii mai menţionează că o atenţie sporită trebuie acordată şi publicităţii sociale. Deseori, astfel de campanii de informare sunt lansate de instituţii ale statului, de aceea este nevoie de o reglementare riguroasă, deoarece pot fi implicaţi bani publici. Coautorii proiectului de lege remarcă şi problema publicităţii exterioare, când multe panouri electorale rămân afişate atât în ziua alegerilor, dar şi săptămâni sau chiar luni întregi după ziua scrutinului.

Autorii noii legi privind publicitatea spun că s-au ghidat de legislaţia europeană atunci când au elaborat documentul şi că aşteaptă sugestii atât din partea societăţii civile, cât şi din partea instituţiilor statului. De asemenea, experţii şi-au exprimat speranţa că proiectul va ajunge cât mai repede în Parlament şi nu va fi lăsat să se prăfuiască, aşa cum s-a întâmplat în alte cazuri.