Riscurile sistemului e-Integritate: Vacuum normativ şi posibile impedimente de ordin tehnic // EXPERŢI

Riscurile sistemului e-Integritate: Vacuum normativ şi posibile impedimente de ordin tehnic // EXPERŢI
Sursa: jurnal.md Foto: jurnal.md 09.01.2018 13:11
Sistemul e-Integritate, care a devenit funcţional din punct de vedere tehnic începând cu 1 ianuarie 2017, nu conţine nicio declaraţie de averi şi interese pentru anul 2018, deşi au existat numiri în funcţie, inclusiv pentru funcţiile de conducere a Autorităţii Naţionale de Integritate.

Despre aceasta atenţionează experţii de la Centrul de Politici şi Reforme (CPR) care vorbesc despre mai multe riscuri ale sistemului, printre care un vacuum normativ, dar şi posibile impedimente de ordin tehnic.

Până pe 31 martie 2018, toţi funcţionarii şi demnitarii din Republica Moldova urmează să depună declaraţiile anuale.

„Faptul că sistemul e-Integritate la moment funcţionează în condiţii de vacuum normativ constituie un risc care trebuie remediat de urgenţă, dat fiind că funcţionarii noi-numiţi îşi depun declaraţiile, cel puţin teoretic, deja începând cu ianuarie 2018. Pe site-ul ANI nu este publicat un asemenea document, iar la solicitarea noastră, ANI a confirmat că acesta nu este, încă, disponibil public. Încurajăm autorităţile să elaboreze, să consulte calitativ şi să aprobe legislaţia secundară cât mai curând, pentru a clarifica metodologia de verificare a declaraţiilor de avere şi a conflictelor de interese şi notăm faptul că aceasta trebuie să respecte câteva principii de bază”, spun experţii.

Totodată, CPR recomandă ca regulamentele ANI privind forma de publicare a depunere a declaraţiilor să fie consolidate pentru a nu permite spaţiu de interpretare, astfel asigurând un cadru normativ adecvat pentru depunerea tuturor declaraţiilor exclusiv în format electronic. 

Experţii mai spun că declaraţiile trebuie să fie uşor de utilizat, pentru a face posibilă citirea lor electronică. Or, deseori din cauza formatului documentelor postate pe paginile web ale instituţiilor publice, calitatea acestora este una joasă şi nu permite citirea, convertirea, copierea textului sau căutarea prin text, îngreunând semnificativ lucrul cu asemenea documente.

Potrivit CPR, autorităţile trebuie să asigure toţi funcţionarii cu semnături electronice, pentru a preveni orice scenariu în care lipsa acestora să constituie o scuză de a nu utiliza pe deplin platforma e-integritate. 

Centrul de Politici şi Reforme recomandă că toate aceste propuneri să fie reflectate în legislaţia secundară a ANI ce trebuie aprobată de urgenţă până pe 31 martie.

Ştiri similare

ULTIMELE ŞTIRI