Platforma DA: „CCA a evitat să constate manipularea de la Publika şi a dat dovadă că este o instituţie supusă”; Consiliul de presă a înregistrat mai multe încălcări după sesizarea lui Andrei Năstase

Platforma DA: „CCA a evitat să constate manipularea de la Publika şi a dat dovadă că este o instituţie supusă”; Consiliul de presă a înregistrat mai multe încălcări după sesizarea lui Andrei Năstase
Sursa: jurnal.md Foto: jurnal.md 01.09.2017 11:02
Liderul Platformei Demnitate şi Adevăr, Andrei Năstase, a primit răspuns la sesizarea adresată Consiliului Coordonator al Audiovizualului şi Consiliului de presă din Republica Moldova privind manipulările crase de la postul controlat de oligarhul Vladimir Plahotniuc, când la emisiunea Fabrika s-a difuzat drept reală o imagine evident trucată.
 
„Sesizarea viza activitatea sistematică de manipulare a opiniei publice şi de distorsionare gravă a realităţii, care a avut loc în emisiunea Fabrika din 27 iulie 2017, difuzată la Publika TV, cu sediul în mun. Chişinău, str. Ghioceilor, nr.1. În emisiunea respectivă, prin trucaj grosier de imagini, prin citarea unei clone mediatice de tip killer, precum este jurnalul.md, opoziţia antioligarhică a fost linşată într-un mod ce întrece orice imaginaţie. Cristian Tabără şi-a permis să emită comentarii acide şi mincinoase referitoare la o conferinţă de presă a PAS, în baza unui fals de imagine mai mult decât evident. Poza comentată era, de fapt, o imagine preluată de la conferinţa respectivă, în cadrul căreia în spatele celor aşezaţi la masă, stăteau persoane cu pancarte în mâini. Pe imaginea difuzată de Publika TV (care a fost prezentă la eveniment!), inscripţiile de pe pancarte au fost trucate şi înlocuite cu mesaje ofensatoare la adresa lui Andrei Năstase şi a opoziţiei, în general”, se arată  într-un comunicat al Platformei DA.
 
Referindu-se la acest subiect, Consiliul de presă din Republicii Moldova a constat că  în cadrul emisiunii Fabrika au fost prezentate informaţii distorsionate, adăugând că în acest mod a fost dezinformată opinia publică.
 
„Consiliul de presă din Republicii Moldova a constatat că prin difuzarea şi comentarea în emisiunea respectivă a unor imagini, ca fiind autentice, realizatorii şi prezentatorii emisiunii au distorsionat realitatea şi au dezinformat opinia publică, fiind încălcate prevederile Codului Deontologic al jurnalistului din Republica Moldova, inclusiv articolele 2.1, 2.2, 2.5, 2.8. Totodată, Consiliul depresă atrage atenţia asupra faptului că difuzarea unor falsuri informaţionale contravine flagrant spiritului eticii jurnalistice şi recomandă postului Publika TV să nu se implice în activităţi de denigrare intenţionată a unor persoane sau grupuri. În acelaşi răspuns, Consiliul de presă anunţă că intenţionează să se adreseze proprietarului postului Publika TV cu o scrisoare referitoare la creşterea semnificativă a numărului de încălcări ale standardelor deontologiei jurnalistice, comise de Publika TV”, spun membrii Platformei DA.
 
Reprezentanţii Platformei Demnitate şi Adevăr afirmă că CCA a evitat să ofere o notă privind manipularea crasă de la Publika TV, post de televiziune controlat de oligarhul Vladimir Plahotniuc. În aceste condiţii, Platforma DA spun că acest lucru demonstrează încă o dată că Consiliul Coordonator al Audiovizualului este influenţat de Plahotniuc.  
 
„Consiliul Coordonator al Audiovizualului, a evitat să califice, conform legislaţiei în vigoare, manipularea crasă comisă de Publika TV, recomandând ipocrit autorului sesizării să ceară dreptul la replică. Prin acest răspuns CCA a dat dovadă o dată în plus că este o instituţie obedientă proprietarului Publika TV, eschivându-se de la atribuţia prevăzută de lege, conform căreia CCA este garantul aplicării corecte a Codului Audiovizualului din RM. În emisiunea Fabrika menţionată, a fost încălcat tranşant art. 7, alin. 4 al Codului Audiovizual, care stipulează că radiodifuzorii ”vor plasa fiecare ştire astfel încât:  a) informaţia care compune ştirea să fie veridică; b) să nu fie deformat sensul realităţii prin tertipuri de montaj, comentarii, mod de formulare sau titluri”, se mai menţionează în comunicat. 
 
„Conform aceleiaşi legi, art. 38, alin. 2, CCA era obligat să sancţioneze postul Publika TV cel puţin cu o avertizare publică, iar în cazul recidivării, cu aplicarea unor amenzi specificate în lege. Mai mult decât atât, CCA nu numai că a încălcat legea, neaplicându-i prevederile explicite, dar s-a comportat fariseic, anunţând petiţionarul, că ”a solicitat poziţia postului de televiziune Publika TV referitor la emisiunea nominalizată în sesizare.” E ca şi cum i-ai cere opinia hoţului despre faptul evident că e hoţ şi furtul săvârşit de el este dovedit prin probe ineluctabile”, mai spun reprezentanţii Platformei Demnitate şi Adevăr. 
 
Platforma Demnitate şi Adevăr va continua „să monitorizeze posturile de televiziune care încalcă flagrant legislaţia, comit grave abateri de la Codul audiovizual, manipulează şi linşează liderii opoziţiei antioligarhice şi proeuropene. Orice derapaj va fi adus la cunoştinţa ONG-urilor de specialitate şi partenerilor de dezvoltare ai ţării noastre”.

Amintim că prezentatorul emisiunii, Cristian Tabără, a citat site-ul Jurnalul.md, care este o clonă a site-ului JURNAL.MD, parte a Jurnal Trust Media, şi care i-a atribuit lui Andrei Năstase o declaraţie pe care niciodată NU a făcut-o. Tabără a citat cu cea mai mare seriozitate un site apărut peste noapte şi a lăsat să se înţeleagă că articolul fals ar fi fost publicat de site-ul original JURNAL.MD.







 

Ştiri similare

ULTIMELE ŞTIRI