VIDEO

„Instituţiile media din RM, în proces de acaparare; Oligarhul Plahotniuc şi Dodon controlează cele mai multe mijloace de informare” // RAPORT

„Instituţiile media din RM, în proces de acaparare; Oligarhul Plahotniuc şi Dodon controlează cele mai multe mijloace de informare” // RAPORT
Sursa: jurnal.md Foto: american.edu 17.05.2017 19:22
Instituţiile media sunt în proces de acaparare de către grupuri politice. Cele mai multe mijloace de informare sunt aservite liderului PD, oligarhului Vladimir Plahotniuc şi preşedintelui Republicii Moldova Igor Dodon. Reprezentanţii unor organizaţii non guvernamentale, care au realizat un raport de monitorizare a presei, spun că media controlată politic manipulează zilnic, lustruind imaginea guvernării şi denigrând opoziţia. 
 
Mijloacele media care aparţin oligarhului Vladimir Plahotniuc manipulează prin ştiri şi emisiuni, denigrează protestele şi opoziţia, spun ONG-iştii.

„Constatările noastre generale pe acest subiect sunt următoarele: TV-urile care fac parte din grupurile GMG, Prime, Publika şi până nu demult Canal 2 şi Canal 3, servesc în ultimii doi ani drept instrumente de pregătirea opiniei publice pentru acţiuni contestabile ale guvernării, pentru linşajul oponenţilor”, a spus directorul Asociaţiei Presei Independente, Petru Macovei.

Schema este una şi aceeaşi. „Cele mai multe din aceste site-uri, şi au fost monitorizate 20 de site-uri şi portaluri de ştiri, par să aparţină apropiaţilor Partidului Democrat. Aceste site-uri servesc drept sursă primară de a scrie informaţii compromiţătoare despre anumite persoane care critică guvernarea. Anume aceste ştiri sunt ulterior preluate şi de televiziunile care oficial fac parte din trustul media. Şi socialiştii au portaluri care sunt chiar recomandate pe site-ul partidului Socialiştilor”, a mai menţionat directorul API.

La rândul său, presa controlată de şeful statului ar mima o poziţie antiguvernamentală. „Televiziunile NTV Moldova şi Accent TV, care prin conţinutul editorial, reprezintă un instrument de promovare a partidului socialiştilor şi iarăşi este un oponent al adversarilor. Ei se poziţionează drept antiguvernare dar arată selectiv reprezentanţii guvernării. De exemplu, deputaţii PD nu figurează în ştiri negative”, a mai spus Petru Macovei.

În acest context, ONG-iştii au venit cu un îndemn. „Vreau să-i îndemn pe toţi să facem front comun pentru ca această stare de fapt să fie depăşită iar în viitorul apropiat oricum va veni timpul alegerilor să organizăm alegeri libere şi corecte. Fiţi siguri că alegeri libere şi corecte sunt imposibile în situaţia când mass-media este concentrată”, a afirmat directorul executiv al organizaţiei ADEPT, Igor Boţan.

„Este o chestie psihologică, dacă auzi minciuna repetat, tot o auzi, o auzi, la un moment dat începi să o crezi. De aceea eu vreau să vă îndemn să fiţi atenţi din ce surse vă informaţi.

Cel mai periculos lucru este cetăţeanul neinformat şi pasiv. Atunci practic autorităţile îşi fac cheful cum vor”, a menţionat Nadejda Hriptievschi, director programe Centrul Resurse Juridice.

Vladimir Plahotniuc şi Igor Dodon nu au fost de găsit pentru a comenta declaraţiile specialiştilor. 

Ştiri similare

ULTIMELE ŞTIRI