Cel de-al cincilea raport al CJI, care a monitorizat 12 instituţii de presă, se referă la perioada 1 februarie - 1 aprilie 2017. Autorii studiului au urmărit cum au fost reflectate cinci subiecte de interes public şi anume: scumpirea serviciilor medicale pentru persoanele care nu deţin poliţe de asigurare; lansarea iniţiativei PD de a introduce votul uninominal; dezbaterea pe marginea aceluiaşi proiect de lege; adoptarea în lectură finală a modificărilor la Codul Audiovizualului şi votarea proiectului de lege privind ridicarea imunităţii deputaţilor. Potrivit expertei media Viorica Zaharia, derapaje mari au fost constatate la posturile din trustul General Media Group şi la Accent TV. Abateri au fost constatate şi la subiectul privind modificarea Codului Audiovizualului, lege votată de către deputaţi la sfârşitul lunii martie.

„În perioada februarie-aprilie 2017 au fost constatate forme noi şi mai grave de manipulare informaţională - trunchierea declaraţiilor, distorsionarea mesajului şi scoaterea din context - şi de propagandă, ceea ce de regulă este caracteristic perioadelor electorale. De asemenea, jurnaliştii sunt antrenaţi în campanii de propagandă, manifestând o abordare selectivă a faptelor şi opiniilor, prin care protejează imaginea unor politicieni şi nu reflectă obiectiv realitatea”, sunt câteva dintre concluziile celui de-al cincilea raport de monitorizare „Elemente de propagandă, manipulare informaţională şi încălcare a normelor deontologiei jurnalistice în spaţiul mediatic autohton”.

Printre subiectele monitorizate au fost lansarea iniţiativei de introducere a votului uninominal; dezbaterea în Parlament a proiectului de lege care prevede trecerea la noul sistem de vot; adoptarea în lectură finală a proiectului de lege de modificare a Codului audiovizualului; scumpirea serviciilor medicale pentru persoanele care nu deţin poliţă de asigurare medicală, precum şi votarea, în prima lectură, a proiectului de lege privind anularea imunităţii deputaţilor.

Potrivit Vioricăi Zaharia, experta media care a realizat raportul şi care a urmărit, în lunile februarie-aprilie 2017, cele 12 instituţii media supuse monitorizării, susţine că jurnaliştii au fost din ce în ce mai antrenaţi în campanii de propagandă. „Posturile Publika TV şi Prime TV au transmis zilnic ştiri despre „beneficiile votului uninominal” şi au prezentat faptele unilateral, favorizând Partidul Democrat. De aceeaşi manieră, Accent TV a avut o abordare selectivă şi a dat preferinţă subiectelor legate de activitatea Partidului Socialiştilor, iar în ştiri accentul s-a pus pe acţiunile reprezentanţilor acestei formaţiuni, fiind ignorate alte opinii şi fapte relevante”, a spus experta.

Datele raportului arată că cele mai frecvent utilizate tehnici de manipulare şi abateri de la Codului deontologic sunt omisiunea, generalizarea, distorsionarea mesajului surselor, trunchierea citatelor, scoaterea din context, etichetările, prezentarea unilaterală a faptelor şi citarea unor experţi necunoscuţi. Alte instituţii media decât cele menţionate mai sus au reflectat subiectele monitorizate fără abateri semnificative de la normele deontologice sau, în funcţie de specificul lor şi aria de acoperire, nu au inclus aceste subiecte în ştiri, se mai spune în raport.

Contactaţi de Jurnal TV, directorul Accent TV, Stanislav Vîjga, a spus că nu poate comenta cercetarea CJI pentru că nu a citit-o deocamdată, iar secretariatul General Media Group a anunţat că administraţia holdingului va reveni cu o declaraţie, ceea ce nu s-a mai întâmplat.

Autorii raportului le-au recomandat jurnaliştilor să se abţină de la tehnicile de manipulare, consumatorilor - să se informeze din cât mai multe surse, iar membrilor CCA - să monitorizeze atent posturile TV, mai ales în această perioadă, când este promovată iniţiativa privind votul uninominal.