5 milioane de euro anual: Teleradio-Moldova face partizanat politic pe banii cetăţenilor

5 milioane de euro anual: Teleradio-Moldova face partizanat politic pe banii cetăţenilor
Sursa: jurnal.md Foto: jurnal.md 03.10.2017 13:49
Televiziunea publică nu este tocmai publică, întrucât în loc să vină în serviciul cetăţeanului care o plăteşte din propriul buzunar, de facto, vine în serviciul unor politicieni, făcând jocul puterii, consideră unii experţi.

Compania publică „Teleradio-Moldova” (TRM) are un buget anual constant de aproape 5 milioane de euro, ceea ce constituie aproximativ 100 milioane lei, însă datorită politicii editoriale a acestei televiziuni, care face, în mare parte, jocul puterii, populaţia are tot mai puţină încredere în informaţia care vine de acolo, consideră unii experţi, citaţi de The Epoch Times România.

Avocatul Ştefan Gligor afirmă că televiziunea publică, care ar trebui să fie în serviciul cetăţeanului, de facto, vine în serviciul unor politicieni.

„Este regretabil că noi, cetăţenii, plătim bani enormi pentru o televiziune puţin credibilă”, a declarat directorul de programe în cadrul Centrului pentru Politici şi Reforme (CPR), specificând că, pe parcursul anilor, compania Teleradio-Moldova şi-a construit o reputaţie de instituţie afiliată puterii şi în dependenţă de cum se schimba puterea, se schimba şi vectorul de activitate a acestei televiziuni.

Cât despre invitaţii care ajung în studioul televiziunii naţionale, Gligor consideră că există o reprezentare „excesivă a opiniei favorabile guvernării sau de justificare a anumitor acţiuni şi curăţare a imaginii şi de ignorare a altor circumstanţe care sunt vizibile”.

Mai mult decât atât, juristul a mai subliniat că nu consideră televiziunea naţională, nici publică şi nici având o politică editorială obiectivă, corectă şi echilibrată.

„Lucrurile care se întâmplă pe piaţa media din Moldova, explică în mare parte ceea ce se întâmplă şi la Moldova 1. În mare parte, piaţa TV din Moldova se reconfigurează, multe posturi au dat faliment în ultima perioadă, statul şi-a revăzut politica în ceea ce priveşte trecerea la televiziunea digitală, anumite televiziuni sunt împiedicate chiar de Consiliul Coordonator al Audiovizualului să activeze, etc. Există o „reformare” forţată a pieţei TV pentru a o adapta la anumite condiţii probabil pentru anul 2018, care este an electoral”, a declarat jurnalistul Ion Terguţă, în cadrul emisiunii „60 de minute” de la Jurnal TV.

Şi dacă a menţionat faptul că politica editorială a televiziunii naţionale se schimbă în dependenţă de guvernare, în context, Ion Terguţă a precizat că cel care controlează la modul direct această televiziune este Partidul Democrat.

„Şi nu este o declaraţie goală pentru ca votul decisiv în alegerea directorului televiziunii naţionale l-a dat consilierul de stat, purtătorul de cuvânt al primului ministru, Stela Nistor. Instituţia publică TRM în felul acesta şi-a pierdut caracterul de instituţie publică. Guvernul în cazul acesta, ca şi proprietar al acestei instituţii, şi-a delegat o persoană în consiliul de administraţie şi influenţează politica acestei instituţii”, a menţionat jurnalistul.

Totodată, în contextul protestului de duminică din faţa televiziunii naţionale unde protestatarii au solicitat „Ora Opoziţiei” o dată pe săptămână, Ştefan Gligor a menţionat că, după ce televiziunea publică face partizanat pentru putere, promovând mesajele necesare, a ajuns să aibă un comportament care nu este conform unei politici editoriale echidistante, nefiind deloc o sursă credibilă de informaţie, decât sporadic.

„Atunci când opoziţia le obiectează că fac partizanat politic şi solicită timp de emisie şi drept de a se expune periodic asupra subiectelor importante în această ţară, televiziunea publică îşi aduce aminte de faptul că este publică şi că formatul trebuie să fie unul echidistant şi ne spune că sunt 47 de partide în R. Moldova şi trebuie să le oferim spaţiu tuturor pe poziţie de egalitate, făcând abstracţie că aceste două partide, PAS şi PPDA au avut un candidat unic în alegerile prezidenţiale care a luat aproape 50 la sută din voturi şi oamenii vor să audă opinia acestor partide. Aceste partide trebuie puse faţă-n faţă cu reprezentanţii guvernării”, a subliniat directorul de programe în cadrul CPR.

Ştiri similare

ULTIMELE ŞTIRI