Ecourile vizitei preşedintelui Iohannis în SUA nu se vor stinge curând. Ea va rămâne, foarte probabil, cel mai important eveniment de politică externă al acestui mandat prezidenţial. Şi asta pentru că acţiunile de politică externă ale administraţiei de la Bucureşti sunt puţine şi nu denotă vreo strategie anume. Poate că există - şi acţiuni, şi viziune -, dar acestea sunt bine ascunse în spatele uşilor închise. Or, nu se poate comenta ceea ce nu se vede.
O vizită altfel
Sunt câteva importante deosebiri faţă de vizitele anterioare. O vizită oficială se pregăteşte din vreme, se fixează agenda în cadrul unor întâlniri de lucru care o preced. Merge secretarul de stat, responsabil de relaţia cu SUA, apoi ministrul de Externe, pentru chestiuni militare şi de securitate se mobilizează oficiali înalţi de la Ministerul Apărării şi Statul Major General. Acestea sunt protocoale vechi după care funcţionează orice birocraţie, nu doar cea din România. La o vizită se lucrează luni de zile, dacă nu şi mai mult, se negociază atent agenda, se redactează documentele care vor fi semnate. După ce se stabilesc toate detaliile, se fixează data vizitei. Cât priveşte ultimul aspect, subiectul vizitei a fost ridicat de Meleşcanu într-o întâlnire cu Tillerson, la 23 martie, în marja Coaliţiei globale anti-ISIS, desfăşurată la Washington. Secretarul american de stat, spune comunicatul MAE, a manifestat deschidere pentru continuarea dialogului bilateral, inclusiv la nivel de şef de stat. În traducere liberă, americanii au agreat de principiu ideea unei întrevederi Trump-Iohannis. Cum Washingtonul întârzia răspunsul, Meleşcanu l-a sunat pe Tillerson la 9 mai, punând accent pe faptul că în vară se împlinesc 20 de ani de la fondarea Parteneriatului strategic româno-american. La 19-20 mai, secretarul de stat Ciamba a avut o vizită de lucru la Washington. Americanii asigură că vizita va avea loc, însă nu dau nicio dată. La Bucureşti, nervozitate maximă, primirea distincţiei Light Unto the Nations din partea Comitetului Evreiesc American era de multe luni stabilită pentru 5 iunie. Cotroceniul propune insistent 5, 6, maximum 7 iunie, pentru primirea la Trump. De la Casa Albă, în continuare, niciun semn.
Abia la câteva zile după deja celebrul turneu al preşedintelui Trump, care a culminat cu inaugurarea noului sediu al NATO la Bruxelles, la 25 mai, Washingtonul a comunicat Bucureştiului data vizitei, anume 9 iunie, evident altceva decât solicitase Palatul Cotroceni.
O paranteză, acum. Orice nou înalt demnitar - preşedinte, prim-ministru, ministru de Externe - primeşte automat o vizită de curtoazie, e un fel de cec în alb, nu i se poate refuza o primă vizită de prezentare, cu atât mai puţin între prieteni şi aliaţi. Neobişnuit a fost că miniştrii români de Externe, din 2011 încoace, n-au mai avut până astăzi uşi deschise la Departamentul de Stat, de ei ocupându-se, cu un aer de dirigintă severă, Victoria Nuland. Nici preşedintele Obama, după 13 septembrie 2011, nu s-a mai întâlnit cu înalţii demnitari de la Bucureşti, fie Ponta sau nou alesul preşedinte Iohannis. Cel mai probabil, criza politică din vara anului 2012 a fost un moment de inflexiune importantă în relaţia dintre Washington şi Bucureşti. Din păcate, procurorii întârzie cercetarea tuturor împrejurărilor în care s-au produs acele evenimente ce au avut un impact atât de însemnat şi în relaţiile externe ale României.
Factorul Comey
De la început şi până astăzi, la câteva zile după consumarea ei, vizita lui Iohannis la Washington a fost un exerciţiu de PR win-win. Pentru Cotroceni important era faptul că Iohannnis era al 25-lea lider mondial cu care se întâlnea Trump, că preşedintele României luase faţa premierului maghiar Viktor Orbán şi chiar a preşedintelui Poloniei (după vizita lui Iohannis, Casa Albă a confirmat că Trump va face o vizită oficială în Polonia, înainte de întâlnirea G 20, din Germania, care se aşteaptă să fie tensionată, deci Varşovia a marcat un punct în plus). Criza internă care a fragilizat poziţia lui Trump era de bun augur pentru Iohannis, care putea să ceară fără să se teamă că va fi refuzat. Pentru Casa Albă, împingerea vizitei pe 9 iunie se poate explica foarte bine prin audierea cu o zi înainte a fostului şef al FBI, James Comey, de către Comisia de investigaţie din Camera Reprezentanţilor, privind implicarea Rusiei în campania electorală americană, astfel încât vizita lui Iohannis să-i ofere prilejul unei reacţii de la înălţimea pupitrului unui preşedinte în exercitarea mandatului său de şef al politicii externe americane. O reacţie de pe gazonul Casei Albe sună mult mai solid decât una pe Twitter. Aşa se explică de ce chiar Administraţia Trump avea interesul să transforme vizita lui Iohannis într-un succes. În fond, Iohannis e preşedintele unei ţări aflate sub directa ameninţare a Rusiei, cea mai apropiată de focarele de conflict din Donbas şi de Crimeea. Pentru a contracara eficient în plan simbolic acuzaţia de colaborare cu Rusia în campania electorală, la o zi după declaraţiile lui Comey în faţa Comisiei de anchetă, Trump i-a confirmat lui Iohannis, în faţa presei, că SUA vor interveni în apărarea României. Şi în afară de ancheta privind implicarea Rusiei în alegerile americane, Trump avea nevoie de Iohannis la Casa Albă şi pentru a estompa în Europa de Est impresia de Ialta-Malta pe care o va face prima întâlnire pe care o va avea cu Putin, la Hamburg, cu ocazia G-20.
Viziunea românească asupra parteneriatului cu SUA
Cred că nici americanii înşişi nu s-au aşteptat să vândă atât de uşor Cotroceniului data de 9 iunie. Să-i umple programul preşedintelui Iohannis s-a dovedit un exerciţiu destul de simplu. Astfel, după primirea, luni, 5 iunie, a distincţiei Comitetului Evreiesc American, preşedintele a depus marţi, 6 iunie, o coroană de flori la cimitirul militar Arlington şi s-a întâlnit cu şeful CIA, Mike Pompeo. Joi, 8 iunie, s-a întâlnit cu mai mulţi membri ai Congresului, pe unii i-a şi decorat. Iar vineri, 9 iunie, în cea de a şasea zi de la sosirea pe pământ american şi cea de a cincea a vizitei oficiale, a fost primit la Casa Albă.
Două au fost ocaziile în care preşedintele Iohannis a definit esenţa parteneriatului cu SUA, liniile de politică externă şi de securitate ale României: la conferinţa susţinută la The Heritage Foundation şi în conferinţa de presă comună a celor doi preşedinţi. Iohannis afirmă că parteneriatul este pilonul central care, în ultimele două decenii, a modelat profilul strategic al României ca aliat NATO şi membru al UE. Preşedintele reduce (din păcate!) parteneriatul la domeniile securitate şi apărare, semn că încercările întreprinse după 2011 de a-l extinde şi la alte domenii au eşuat. Iohannis subliniază unitatea de viziune între SUA şi România pe toate dosarele internaţionale majore, această afirmaţie fiind contrazisă totuşi de realitate (între România şi SUA sunt diferenţe şi au fost chiar divergenţe pe multe dosare, de la Siria, Kosovo, la neratificarea tratatului de frontieră cu Republica Moldova etc.). Sunt inventariate participările româneşti în Afganistan, Irak, sistemul de la Deveselu, achiziţionarea de F-16, exerciţiile din Marea Neagră, programele de exerciţii militare comune. Subliniază complexitatea regiunii Mării Negre, invazia în Georgia, anexarea Crimeei, agresiunea din Donbas, insistând asupra ameninţării ruseşti. Spre deosebire de alte ocazii când încerca vizibil să se detaşeze de predecesorul său Traian Băsescu, pe politică externă, de securitate şi apărare, Iohannis pare decis să continue pe aceleaşi coordonate şi parteneriate strategice, cu SUA, Polonia şi Turcia, ale căror documente fondatoare au fost semnate de C. Diaconescu şi T. Baconschi. De câte ori a avut ocazia, Iohannis a repetat, spre satisfacţia lui Trump, faptul că România şi-a respectat angajamentul de a aloca 2% din PIB pentru Apărare.
La conferinţa comună de presă, Trump a interpretat o partitură total diferită decât cea cu care obişnuise publicul. A fost extrem de curtenitor faţă de oaspetele său, laudativ la adresa partenerilor români şi foarte optimist în legătură cu viitorul relaţiei bilaterale. Iohannis a punctat nu doar la impresie artistică. A spus câteva lucruri generale şi generoase despre parteneriatul dintre SUA şi UE, despre care trebuie să se ştie că nu reflectă nici pe departe realitatea momentului. Şi a revenit la tema ameninţării ruseşti în faţa căreia România nu poate rezista singură.
Obiective îndeplinite
O nuanţă importantă aici. Faptul că a fost conceput de cele două staff-uri în primul rând ca un exerciţiu de imagine nu scade valoarea evenimentului. Dacă ceva o pune sub semnul întrebării, asta este actuala criză politică americană, care ar putea duce la impeachment, şi mai ales lipsa de consecvenţă şi coerenţă a preşedintelui Trump în primele luni de mandat.
În ciuda acestui context internaţional complicat care obligă la prudenţă în evaluarea evenimentului, Bucureştiul şi-a atins obiectivul, obţinând din partea noii administraţii reconfirmarea parteneriatului strategic cu SUA şi susţinerea americană pentru continuarea luptei împotriva corupţiei. Urmările în relaţia bilaterală vor fi dificil de contabilizat, de vreme ce în delegaţia românească n-a fost niciun reprezentant al guvernului. Deci şansele unui - se spune într-un limbaj birocratic - follow up la această vizită sunt ca şi inexistente. La rândul său, Casa Albă şi-a îndeplinit câteva obiective de comunicare. Alături de preşedintele unei ţări de pe flancul estic al NATO, aflată în proximitatea geografică a Crimeei ocupată de Rusia, Trump a reconfirmat Articolul 5 al Cartei NATO, din a doua încercare, e drept, după ce a eşuat s-o facă la deschiderea noului sediu al Alianţei. Un alt obiectiv important: a oferit precizări privind poziţia SUA faţă de conflictul iscat în jurul Qatarului. Şi, cel mai important detaliu: din cauza crizei politice interne care se tot adânceşte, Trump i-a dat replica lui Comey, dintr-un decor prezidenţial, afişând îngrijorare în faţa ameninţării ruseşti din Europa de Est.
Articol semnat de Armand Goşu
În ciuda contextului internaţional complicat care obligă la prudenţă în evaluarea evenimentului, Bucureştiul şi-a atins obiectivul, obţinând din partea noii administraţii reconfirmarea parteneriatului strategic cu SUA şi susţinerea americană pentru continuarea luptei împotriva corupţiei.