Tribuna: Domnule Andrei Năstase, ați participat la Forumul Educației in cadrul „România Educată” organizat la Iași. Care sunt impresiile dvs. în legătură cu acest important proiect național?

Andrei Năstase: De la bun început vreau să mulțumesc și pe această cale prietenilor noștri din România pentru invitația de a participa la acest eveniment extraordinar organizat în cadrul proiectului Președintelui Klaus Iohannis: „România educată”. Era un prilej deosebit de a discuta la nivel de politici, strategii și viziune despre cum ar trebui să arate un stat modern bazat pe un sistem educațional performant la orizontul anului 2030.

Obiectivele formulate în cadrul proiectului Președintelui României, și anume reașezarea societății pe valori, dezvoltarea unei culturi a succesului bazate pe performanță, muncă, talent, onestitate și integritate – trebuie să reprezinte direcții spre care să se orienteze toate politicile educaționale ale unui stat modern, valabile și pentru Republica Moldova.

T.: Vă vedem, cu regularitate, în România, alături de reprezentanți ai Partidului Național Liberal. Ce stă la baza acestui parteneriat?

A.N.: Întâi de toate, să nu uităm că PNL, atât la guvernare cât și în opoziție, a sprijinit activ procesul de integrare a Republicii Moldova în Uniunea Europeană, a susținut în mod deschis oferirea suportului financiar cetățenilor Republicii Moldova din partea României în mai multe domenii.

Apoi, pornind de la calitatea mea de reprezentant al unui partid pro-european de opoziție, de primar ales al Chișinăului și de deputat în Parlamentul Republicii Moldova, vin în România pentru a prelua experiența celor mai buni oameni politici și de strat de aici, a celor mai buni primari și exponenți ai autorităților publice locale, care au demonstrat pe parcursul anilor eficiență, performanță și rezultate benefice pentru cetățeni, pentru comunitățile care i-au ales. În marea lor majoritate aceștia sunt exponenți ai PNL, partenerul Platformei DA în cadrul Partidului Popular European, oameni care ne-au acordat un sprijin constant și dezinteresat pe parcursul mai multor ani, soldat cu realizări palpabile. Ultima oară am avut fericita ocazia să fiu alături și de Președintele Iohannis, să particip alături de el la acest proiect important, dar și să-l însoțesc pe străzile Iașului, împreună cu fruntașii liberali, la o acțiune publică, la o întâlnire cu oamenii minunați din urbea de suflet a Moldovei și a mea, Capitala istorică a Țării!

Dincolo de sprijinul reciproc firesc, determinat de faptul că suntem membri ai aceleiași familii politice a popularilor europeni și avem un parteneriat oficial, primarii de succes ai PNL, liderii regionali și naționali ai acestuia în frunte cu președintele Ludovic Orban au fost și vor rămâne partenerii noștri de nădejde și cei alături de care, cu încredere și determinare, pas cu pas, vom realiza apropierea reală a Moldovei de Uniunea Europeană.

De aici și alegerea mea și a Platformei DA de a susține PNL și la scrutinul din 26 mai pentru Parlamentul UE și de a vota cu DA la referendumul inițiat de președintele Iohannis, un exercițiu democratic crucial și pentru viitorul nostru, al celor din Republica Moldova

Echipa de candidați ai PNL pentru alegerile europarlamentare include cele mai multe personalități politice care au contribuit și vor contribui decisiv la păstrarea și consolidarea vectorului european al R. Moldova și regăsirea noastră acasă, în spațiul istoric și cultural comun.

Pentru mine, dar și pentru Platforma Demnitate și Adevăr, pe care am onoarea să o reprezint, Partidul Național Liberal este Istorie, Prezent dar, mai ales, Viitor.

T.: Știm că au existat mai multe proiecte finanțate de București în sistemul educațional din Republica Moldova. Cu ce s-au soldat acestea și de ce ar mai fi nevoie?

A.N.: Aveți dreptate, fie că este vorba de creșterea constantă a numărului de burse pentru studenții moldoveni, fie că discutăm despre modernizarea infrastructurii și dotarea mai multor instituții de învățământ (grădinițe, școli, universități), dar și a instituțiilor teatral-concertistice, România a fost întotdeauna alături de cetățenii Republicii Moldova. Doar un singur exemplu voi menționa – aproape o mie de grădinițe din stânga Prutului au fost reparate capital din banii poporului român!

Moldova are nevoie de modele, de proiecte comune cu România, dar în egală măsură de sprijin și de finanțare, inclusiv în ceea ce privește EDUCAȚIA. Republica Moldova este în continuare o țară săracă și este săracă deoarece este o țară profund măcinată de corupție. Iată de ce s-a ajuns să avem un deficit de peste 2 mii de profesori, 800 de locuri vacante în grădinițe.

T.: Care sunt principalele probleme cu care se confruntă astăzi sistemul educațional din Republica Moldova și de unde se trag ele?

A.N.: O problemă foarte dureroasă, cauzată de corupție, și care afectează direct sistemul nostru educațional este declinul demografic, exodul în masă al tinerilor – fenomene, care ar trebui să fie soluționate în mod prioritar de către orice guvernare. În acest sens, unele cifre sunt de-a dreptul alarmante. Potrivit Biroului Național de Statistică al Republicii Moldova, în perioada 2010-2016 numărul studenților a scăzut cu peste 30%. Tinerii pleacă pentru că li s-a furat viitorul, li s-a furat speranța de a se regăsi acasă și a se încadra în câmpul muncii, exact așa cum părinții lor părăsesc țara în căutarea unei bucăți de pâine!

Într-o democrație, educația este valorizată corect. La noi, în Republica Moldova, acest lucru nu se întâmplă deoarece un popor lipsit de educație este un popor ușor de manipulat. Așa spunea Kant! Vă rog să mă credeți, știa ce spune. Iar cei care au guvernat și guvernează încă Moldova nu au nevoie de oameni inteligenți, educați, independenți. Au nevoie de oameni vulnerabili, pe care-i pot controla și stăpâni.

T.: Care este viziunea dvs. asupra acestui domeniu de o importanță strategică pentru generațiile viitoare?

A.N.: Sunt avocat, cu studii obținute în România, la Suceava și la Iași. Fac politică, iar principala mea preocupare este, așa cum bine spuneți, viitorul generațiilor din spațiul comun al devenirii noastre.

Educația este fundamentul democrației. Doar educația poate garanta evoluția corectă a unui popor către un set de valori care garantează democrația. Așa cum bine spune președintele Klaus Iohannis în proiectul său prezidențial ROMÂNIA EDUCATĂ, un sistem de educație modern și corect finanțat formează cetățeni activi, alfabetizați funcțional, încă de la debutul formării acestora ca oameni.

Sunt adeptul învățământului vocațional și cred că fiecare cetățean are dreptul la o șansă în viață, potrivit aspirațiilor sale. Învățământul vocațional poate rezolva paradigma viitorului pentru fiecare elev.

EDUCAȚIA este un proces de durată, iar dacă este implementat bine, încă de la început, devine un proces ireversibil. Conștiința de sine a unei națiuni este condiționată de educație.

T.: Ce credeți, acest proiect poate fi implementat și în Republica Moldova?

A.N.: Înțeleg, aprob și fac deja parte dintre susținătorii proiectului președintelui Iohannis. Putem și ne dorim să împrumutăm principii și să aplicăm soluții pentru Moldova. Doar că în Moldova, ca oriunde în lume, asumarea unui proiect național de o asemenea magnitudine presupune voință politică. Noi, cei din blocul ACUM, avem voință politică. Educația este unul dintre domeniile în care dorim să intervenim cu prioritate.

Cred însă că și pentru sistemul de sănătate trebuie să împrumutăm ghiduri de bune practici, acolo unde funcționează, bunăoară proiectele testate deja la Suceava. Și în ceea ce privește asistența socială avem nevoie de proiecte comune. Și în domeniul agricol, în fiecare domeniu strategic Moldova are nevoie de asistență, de sprijin, de proiecte comune cu România.

Reflectând la evenimentul de astăzi, nu pot să nu mă gândesc cât de utile și interesante ar putea fi elaborările, rezultatele și activitățile proiectului ”România educată” pentru tinerii, cadrele didactice și alți actori importanți din Republica Moldova.

Din această perspectivă, sunt sigur că și cetățenii moldoveni ar fi foarte interesați să ia parte la asemenea format de dezbatere publică privind viitorul educației. În acest sens, voi propune și colegilor noștri din Platforma DA, din Blocul ACUM să analizeze cu maximă atenție tot ceea ce a fost elaborat pe parcursul anilor în cadrul proiectului prezidențial în vederea extinderii Proiectului ”România educată” în Republica Moldova.

România are în stânga Prutului, după multă vreme, parteneri serioși, cu adevărat pro-europeni. Avem cu toții datoria de a investi în educația generațiilor care se vor iubi în limba română și care se vor naște pe ambele maluri ale Prutului.

Care ar fi premisele implementării unor asemenea proiecte? Întrebarea nu este deloc retorică, ținând cont de starea de lucruri din Republica Moldova, unde instituțiile statului sunt captive și servesc un grup restrâns de profitori. De aceea, în opinia mea, e nevoie să ne asumam un proiect comun pentru democrație. Iar acesta va conține, în mod cert, educația, ca principal capitol. Pentru că democrație fără educație este o utopie, așa cum implementarea unui proiect coerent pe educație, într-o țară unde democrația este negociabilă, este doar un ideal romantic, ca să nu spun o naivitate.

T.: Domnule Năstase, este evident că cele două maluri ale Prutului s-au distanțat în ultimii ani, în special din punct de vedere economic. Care este motivul și ce poate face România pentru a-și ajuta frații de peste Prut?

A.N.: România este țară UE, Moldova NU! După 2007 România s-a distanțat considerabil, fără putință de tăgadă. Iar apartenența la Uniunea Europeană a generat premise pentru creșterea calității vieții și a ruperii definitive de trecutul comunist. Moldova speră să ajungă la un moment dat acolo unde România este deja. Doar cineva care nu este în UE, asemeni nouă, poate pricepe cu adevărat importanța apartenenței la spațiul istoric și cultural european.

România și Moldova trebuie să dezvolte proiecte comune, trebuie să găsească din ce în ce mai multe motive sau contexte să lucreze împreună, să construiască împreună. Doar așa apropierea completă pe care ne-o dorim se poate făptui. Declarațiile nu mai sunt suficiente de foarte multă vreme.

Sunt absolut sigur că parcursul european al Moldovei este imposibil de creionat fără România, fără proiecte comune durabile la nivel central și local. Iată de ce am decis să apelez la cele mai bune proiecte realizate deja în orașele administrate cu succes în România și Europa pentru a le implementa și în capitala Republicii Moldova. Și, cu siguranță, proiecte românești și europene de succes vor fi realizate și la Chișinău în momentul în care chișinăuienii își vor reconfirma mandatul furat de justiția aservită politic.

Dar, așa cum spuneam mai sus, trebuie ca înainte de toate să avem un proiect comun pentru sprijinirea DEMOCRAȚIEI. În Moldova, democrația este, spre marele nostru regret, un concept negociabil, o variabilă, așa cum este statul de drept, independența justiției, așa cum sunt drepturile și libertățile cetățeanului.

După ce vom delega, prin alegerile din 26 mai, în parlamentul European un număr cât mai mare de liberali, le vom solicita ulterior să se implice și mai mult în procesul anevoios de scoatere a Moldovei din captivitate, de revenire la procesul real și nu mimat de integrare europeană, de sprijinire a unor proiecte majore în beneficiul oamenilor din stânga și din dreapta Prutului!

Tribuna.md