image
Sursa foto: jurnal.md

BERD aprobă 23 de mil. de euro pentru căile ferate din Moldova, iar UE contribuie cu un grant în sumă de 20 de mil. de euro

Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și Uniunea Europeană au semnat un acord conform căruia UE va acorda un grant investițional în valoare de 20 de milioane de euro în cadrul unui proiect de reabilitare a două linii feroviare cheie din Moldova.

BERD va împrumuta Guvernului Republicii Moldova 23 de milioane de euro. Restul de 28 de milioane de euro din costurilor proiectului de 71 de milioane de euro fiind suportate de Căile Ferate din Moldova.

Reabilitarea liniilor de pe Coridorul Feroviar Nord-Sud al Republicii Moldova va stimula dezvoltarea economică a Moldovei și va facilita transportul mărfurilor din Ucraina prin Moldova către Uniunea Europeană. Moldova a devenit țară candidat la aderarea la UE în 2022.

Proiectul a fost lansat în cadrul reuniunii anuale a BERD din 2023 de la Samarkand de către Președintele BERD, Odile Renaud-Basso, și Vicepreședintele Executiv al Comisiei Europene, Valdis Dombrovskis. Finanțarea din partea Uniunii Europene vine prin intermediul instrumentului "Necesitățile de politică externă".

Căile Ferate din Moldova (Calea Ferata din Moldova, sau CFM) vor fi responsabile de implementarea proiectului.

De când Rusia a invadat Ucraina în februarie anul trecut, incertitudinea cu privire la viabilitatea exportului maritim al producției de cereale a Ucrainei a pus un nou accent pe găsirea unor rute alternative pentru menținerea securității alimentare la nivel mondial.

Proiectul își propune să crească potențialul logistic și de tranzit al Republicii Moldova și să aducă eficiență operațională prin îmbunătățirea infrastructurii regionale prin reabilitarea infrastructurii feroviare mai întâi pe tronsonul feroviar Valcineț – Bălți – Ungheni din Moldova și apoi, într-o a doua fază de lucrări, pe tronsonul Chișinău – Cainari al coridorului.

Proiectul va spori, de asemenea, securitatea alimentară, facilitând accesul mărfurilor ucrainene în cel mai mare port operabil de la Marea Neagră, Constanța, precum și în porturile din România, Moldova și Ucraina, la Galați, Reni, Ismail și Giurgiulești. Acestea au o capacitate de operare cumulată care poate absorbi o parte semnificativă din nevoile de export ale Ucrainei.

Transportul acestor mărfuri pe calea ferată va reduce, de asemenea, emisiile de carbon ale Moldovei. În prezent, capacitatea redusă a rețelei înseamnă că majoritatea mărfurilor transportate spre vest din Ucraina prin Moldova călătoresc pe șosea, ceea ce înseamnă emisii ridicate de dioxid de carbon. Se preconizează că proiectul va crește capacitatea rețelei și va elimina restricțiile de viteză.

BERD, cel mai mare investitor instituțional al Republicii Moldova, a investit până în prezent peste 2 miliarde de euro în 163 de proiecte.

Citeşte mai mult despre

Noutăţile partenerilor

comentarii: