image
Sursa foto: joblist.md

Cum s-a scumpit viața moldovenilor în 2019 și la ce mărfuri, produse și servicii au crescut cel mai mult prețurile

Pe parcursul anului 2019, preţurile la produsele alimentare s-au majorat în medie cu 12,4 la sută, cele mai mari majorări fiind la cartofi, fructe, ouă de găină, legume proaspete etc.

Din mărfuri, cea mai mare creștere a prețului a fost la mărfuri sportive, mobilă, haine pentru copii, țigări.

Iar în ce ține de serviciile prestate populaţiei, pe parcursul a 12 luni ale anului 2019a fost înregistrată majorare la plata pentru chiria în cămine studenţeşti, serviciile pentru întreţinerea copiilor în creşe şi grădiniţe, serviciile de taxi, asigurarea obligatorie a transportului auto, tariful la energia electrică etc.

Biroul Naţional de Statistică informează că, în luna decembrie 2019 inflaţia anuală (pentru ultimele 12 luni, din ianuarie 2019 până în decembrie 2019) a constituit 7,5%, inclusiv la: produse alimentare – 12,4%, mărfuri nealimentare – 5,2% și servicii prestate populaţiei – 3,5%.

Totodată, indicele preţurilor de consum (IPC) în luna decembrie 2019 faţă de noiembrie 2019 a constituit 100,9% (informativ: în decembrie 2018 faţă de noiembrie 2018 IPC a marcat 100,5%).

Creşterea preţurilor medii de consum cu 0,9 la sută a fost determinată de creşterea preţurilor la produsele alimentare cu 1,6 la sută, la mărfurile nealimentare cu 0,6 la sută și la serviciile prestate populației cu 0,1 la sută.

BNSBNS

În luna decembrie 2019 faţă de noiembrie 2019 au fost înregistrate creşteri de preţuri la următoarele produse alimentare: ouă de găină – cu 9,7%, legume proaspete – cu 5,7% (în special: vinete – cu 16,3%, varză – cu 14,7%, ardei dulci – cu 10,5%, tomate – cu 8,5%, usturoi – cu 7,4%, boboase – cu 2,9%, morcovi – cu 2,7%, ciuperci – cu 2,1%, ceapă uscată – cu 1,9%, castraveți – cu 1,7%), fructe proaspete – cu 5,1% (în special: struguri – cu 4,2%, fructe sămânțoase – cu 3,1%, fructe exotice – cu 2,0%), subproduse – cu 2,7%, carne de iepure și de oaie – cu 2,4% și respectiv 1,9%, lapte și produse lactate – cu 1,8% (în special: lapte integral – cu 2,6%, brânză din lapte de vacă – cu 2,4%, smântână – cu 2,1%, cașcaval – cu 1,1%), unt țărănesc – cu 1,7%, pâine din făină de secară în amestec cu făină de grâu – cu 1,4%, crupe – cu 1,3%, cartofi – cu 0,8%, mezeluri fierte – cu 0,7%, carne de vită și pâine din făină de grâu – cu a câte 0,6%.

Totodată, în perioada de raport au scăzut preţurile la citrice – cu 4,2%, carne de porc – cu 0,6%, orez – cu 0,1%.

Dacă ne referim la mărfurile nealimentare, menţionăm că, în perioada de referinţă preţurile la majoritatea mărfurilor au rămas la nivelul lunii precedente. Totodată, au fost înregistrate unele creşteri de preţuri: la autoturisme – cu 3,9%, obiecte pentru călătorii și de galanterie – cu 2,1%, gaz lichefiat ambalat în butelii – cu 1,4%, veselă pentru bucătărie – cu 1,3%, mobilă și mărfuri chimice de uz casnic – cu a câte 1,2%, confecții – cu 0,6% (în special: paltoane, pardesiuri pentru femei – cu 2,5%, scurte pentru femei, bărbați și copii – cu 1,3%, 1,1% și respectiv 0,8%, rochii și costume pentru dame – cu 1,2% și respectiv 0,8%), cizme de iarnă pentru femei, copii și bărbați – cu 0,6%, 0,5% și, respectiv, 0,3%.

Concomitent, în perioada de raport, la mărfurile nealimentare au fost înregistrate reduceri de preţuri la medicamente, telefoane mobile, biciclete, costume de baie pentru femei – până la 0,3%.

Pentru serviciile prestate populaţiei, în luna decembrie 2019 faţă de luna noiembrie 2019, au fost înregistrate majorări de prețuri la: plata pentru televiziunea prin cablu – cu 3,7%, serviciile transportului feroviar de pasageri – cu 2,2%, alimentația publică – cu 0,8%, deservire și reparații auto – cu 0,6%, serviciile stomatologice – cu 0,2%.

În perioada de raport au fost înregistrate reduceri de prețuri la serviciile transportului aerian de pasageri – cu 5,9%, serviciile de turism peste hotarele țării – cu 1,4%, serviciile hoteliere și de întreținere a copiilor în creșe și grădinițe – cu a câte 0,2%.

BNSBNS

BNSBNS

BNSBNS

Preţurile de consum în luna decembrie 2019 comparativ cu luna decembrie 2018 au înregistrat o tendinţă de creştere - cu 7,5 la sută, iar în decembrie 2018 faţă de decembrie 2017 – cu 0,9 la sută

Totodată, Biroul Naţional de Statistică informează că, inflaţia la sfîrşitul anului 2019 (cumulativ, de la începutul anului, faţă de decembrie 2018) a constituit 7,5%.

Pe parcursul anului 2019 preţurile la produsele alimentare s-au majorat în medie cu 12,4 la sută, inclusiv la cartofi – cu 53,6%, fructe proaspete – cu 52,4% (în special: pomușoare de livadă – de 2,3 ori, fructe de livadă sămânțoase – cu 59,9%, fructe de livadă sâmburoase – cu 57,0%, citrice – cu 37,3%, fructe exotice – cu 21,3%), ouă de găină – cu 37,3%, legume proaspete – cu 20,0% (în special: usturoi – cu 41,3%, castraveți – cu 19,9%, tomate – cu 16,4%), crupe – cu 17,4%, miere de albine – cu 10,4%, pește și conserve din pește – cu 9,6% (în special: pește proaspăt și congelat, pește sărat și afumat – cu a câte 10,1%, conserve din pește – cu 4,2%), unt țărănesc – cu 8,9%, lapte şi produse lactate – cu 7,9% (în special: brânză din lapte de vacă – cu 11,1%, smântână – cu 9,4%, lapte integral – cu 9,1%), carne, preparate și conserve din carne – cu 6,6% (în special: carne de porc – cu 10,9%, preparate din carne și semifabricate – cu 7,7%, carne de pasăre – cu 6,4%, mezeluri de calitate superioară și afumături – cu a câte 4,3%, mezeluri fierte – cu 4,2%, carne de vită – cu 3,1%), făină de grâu – cu 5,3%, băuturi alcoolice – cu 4,1%.

Dacă ne referim la mărfurile nealimentare, s-au înregistrat creşteri ale preţurilor la: mărfuri sportive – cu 13,7%, obiecte pentru călătorii și de galanterie – cu 10,3%, mobilă – cu 7,4%, mărfuri chimice de uz casnic și articole de menaj din țesături – cu a câte 6,8%, veselă pentru bucătărie – cu 6,5%, confecții – cu 6,2% (în special: cămăși, bluze pentru copii – cu 8,4%, costume și rochii pentru dame – cu 8,0% și respectiv 7,9%, sacouri, jachete, pulovere pentru femei, copii și bărbați – cu 7,7%, 6,8% și respectiv 5,1%, pantaloni pentru bărbați și copii – cu 7,0% și respectiv 6,9%, scurte pentru copii, femei și bărbați – cu 7,8%, 5,9% și respectiv 5,5%, costume și fuste pentru școală – cu 5,2% și respectiv 3,6%), frigidere și congelatoare, detergenți și tricotaj – cu a câte 5,3%, încălţăminte – cu 4,9% (inclusiv incălțăminte pentru copii, femei și bărbați – cu 5,5%, 5,1% și respectiv 4,2%), mărfuri pentru nou născuți – cu 4,8%, țigări – cu 28,9%.

Pentru serviciile prestate populaţiei pe parcursul a 12 luni ale anului 2019 faţă de decembrie 2018 a fost înregistrată majorare la plata pentru chiria în cămine studenţeşti – cu 20,0%, la serviciile pentru întreţinerea copiilor în creşe şi grădiniţe – cu 14,4%, serviciile taximetrelor – cu 12,1%, asigurarea obligatorie a transportului auto – cu 12,0%, serviciile transportului feroviar de pasageri – cu 11,1%, tariful la energia electrică pentru consumatorii casnici – cu 10,0%, serviciile medicale contra plată – cu 8,0%, alimentaţia publică – cu 6,2%, serviciile de turism peste hotarele ţării – cu 4,6%, plata pentru cursuri de limbi străine – cu 3,9%.

Concomitent, pe parcursul anului 2019 au fost marcate reduceri mai semnificative de preţuri la următoarele produse: ceapă uscată – cu 8,6%, morcovi – cu 3,4%, varză – cu 1,4%, gaz lichefiat ambalat în butelii – cu 15,0%, carburanți – cu 2,0%, serviciile transportului aerian de pasageri – cu 3,2%.

BNSBNS

Preţurile de consum în luna decembrie 2019 comparativ cu luna decembrie 2018 au avut o tendinţă de creştere mai mare în regiunea Chișinău – cu 8,8 la sută, iar în regiunea de Nord preţurile au crescut – cu 7,3 la sută. În regiunile Centru şi Sud tendinţa de creştere a preţurilor a fost de 6,4 la sută şi respectiv 6,6 la sută.

Citeşte mai mult despre

Noutăţile partenerilor

comentarii: