Legea propune modificări la Codul Electoral și la cel Contravențional pentru a permite desfășurarea agitației electorale atât în ziua alegerilor cât și în ziua anterioară alegerilor, inclusiv lângă secțiile de votare.

Această modificare a Codului electoral a fost făcută în baza raportului Comisiei juridice, numiri și imunități efectuat urmare a hotărârii Parlamentului din 11 iulie 2018 prin care s-a inițiat efectuarea unei analize ample, evaluări și expertize a legislației electorale care a stat la baza invalidării alegerilor locale noi din Chișinău în 2018.

Astfel, Parlamentul trebuia să se expună în primul rând pe marginea agitației electorale făcute în internet și să propună o soluție în acest sens, spun experții independenți.

Reprezentanții Coaliției Civice ppentru Alegeri Libere și Corecte spun că au prezentat anterior Comisiei juridice o opinie pe marginea experienței internaționale privind reglementările referitoare la agitația și publicitatea electorală, iar argumentele prezentate nu au fost luate în considerație sau au fost smulse din context și interpretate unilateral.

CALC consideră oportună preluarea modelelor democratice de reglementare a agitației electorale, astfel încât aceasta să fie în continuare restricționată în spațiul fizic în ziua alegerilor și ziua anterioară alegerilor, însă să fie permisă în rețelele de socializare și internet.

Adică, în internet, în ziua liniștii electorale, poate fi considerată publicitate și agitație interzisă doar cea contra cost, care amplifică circuitul fluxului informațional cu conținut electoral în favoarea concurenților electorali sau împotriva oponenților acestora. Anume acest gen de publicitate și agitație trebuie sancționat.

Organizațiile membre ale CALC consideră că menținerea Zilei tăcerii electorale va proteja alegătorii de influența abuzivă a concurenților în spațiul fizic, a factorilor administrativi și a membrilor birourilor electorale, va împiedica exercitarea presiunilor asupra alegătorilor în ziua alegerilor, pentru a evita altercații și tulburări ale liniștii publice în preajma secțiilor de votare și va garanta șanse egale tuturor concurenților electorali indiferent de resursele la care aceștia au acces și pe care le-ar putea folosi intens în ziua alegerilor pentru a se promova.

De asemenea, în Apel, CALC subliniază că conform Codului bunelor practici în subiecte electorale, al Comisiei de la Veneția, nu este recomandată modificarea elementelor fundamentale ale legislației electorale în anul dinaintea alegerilor, cu atât mai mult nu este recomandabil să se facă acest lucru în ajunul campaniei electorale.