image
Sursa foto: bizlaw.md

Monopolul de pe piața publicităţii, subiect tabu; Președinta Consiliului Concurenței: Ar fi bine să nu fie atâta mediatizare

Guvernarea încearcă să evite orice discuție privind monopolizarea, de către PD și PSRM, a pieţei de publicitate. Deși patru posturi de televiziune, inclusiv Jurnal TV, au dat alarma încă în luna februarie, președinta Consiliului Concurenței afirmă că în acest sens ”se lucrează, dar ar fi fost mai bine să nu fie atâta mediatizare". Subiectul a fost abordat într-o ședință a Comisiei parlamentare economie, buget și finanțe.

„Mai multe instituții media electronice, printre care TV 8, Jurnal TV, Pro TV a sesizat instituția condusă de dumneavoastră, Consiliul Concurenței, despre existența unei situații a unei poziții dominante pe piață în domeniul reclamei sau mai bine zis, ca să înțeleagă cu toții, a unei situații de monopol. Februarie, astăzi este iunie. Noi am dori să știm care sunt acțiunile dumneavoastră, care este răspunsul dumneavoastră la această sesizare”, a spus deputatul PLDM Grigore Cobzac.

„Când se depune, se depune o plângere pe o presupusă înțelegere de cartel, asta se face foarte discret pentru că noi dacă vedem că există semne, trebuie să mergem la inspecție. În cazul dat, s-a făcut absolut, s-a transmis la toate televiziunile, s-a mediatizat la 100 de procente acest lucru, ceea ce ne-a dus la faptul că noi nu am putut imediat să întreprindem niște măsuri. În plângere n-au fost probe, au fost doar unele semne și noi n-am putut să ne îndeplinim împuternicirile conform competențelor”, a declarat Viorica Cărare, președinta Consiliului Concurenței.

Încă se lucrează, a adăugat președinta Consiliului Concurenței, Viorica Cărare: „Am făcut o investigație preliminară și am decis totuși să declanșăm o investigație. Și am declanșat investigația, am informat toată lumea. Dosarul e în derulare, nu pot să vă dau multe detalii, doar cât pot să vă spun că este foarte complicat, noi o să facem tot posibilul, dar este foarte complicat pentru că noi trebuie să facem o analiză sistemică pentru că publicitatea nu este un produs simplu”

„Sunt cam așa, sub semnul întrebării argumentele dumneavoastră și vă lămuresc poziția mea: dacă ar fi fost ținută în secret și imediat a doua zi după ce au făcut publică această sesizare, ar fi dispărut situația de monopol și gata, dumneavoastră nu aveți nici documente, nici situație pe care să o examinați ca să interveniți. Această situație există și astăzi”, a adăugat Grigore Cobzac.

Deputatul PD, Corneliu Dudnic, s-a arătat deranjat de acest șir de întrebări, fapt ce a generat un lanț de replici.

Sesizarea a fost semnată de către posturile Jurnal TV, TV 8, Pro TV și RTR Moldova. Totodată, printr-o plângere extinsă, postul nostru a deconspirat faptul că beneficiarii finali ai acestor înțelegeri de cartel sunt Vladimir Plahotniuc, Igor Dodon și Corneliu Furculiță, și cere Consiliului Concurenței lichidarea înțelegerii, sancționarea vinovaților și liberalizarea pieței publicitare.

Reprezentanții caselor de vânzări Сasa Media şi Exclusive Sales House, menționate în sesizare, au negat anterior faptul că ar acţiona împreună. A fost solicitată și intervenția partenerilor de dezvoltare străini, pentru a pune presiune pe autorități la stoparea abuzurilor reclamate. Recent, directorul Jurnal TV, Val Butnaru, a cerut urgentarea examinării sesizării.

Acum două săptămâni, deputaţii PLDM au propus audierea preşedintei Consiliului Concurenţei, Viorica Cărare, în plenul Parlamentului, dar solicitarea a fost respinsă.

Noutăţile partenerilor

comentarii: