Sursa foto: Shutterstock

O teorie ştiinţifică prezintă într-o lumină nouă modul în care a apărut oxigenul pe Pământ

Evenimentele de oxigenare care au deschis calea către apariţia vieţii inteligente pe Pământ ar fi fost mai spontane decât se estimase până în prezent, potrivit unui nou studiu citat de Agerpres.

Până în urmă cu 2,4 miliarde de ani când au avut loc primele trei evenimente majore de oxigenare, planeta nu avea oxigen în atmosferă.

Potrivit teoriilor actuale, o revoluţie biologică sau schimbări tectonice ce au provocat o modificare a activităţii vulcanice şi a componenţei crustei s-ar fi putut afla în spatele acestor evenimente de oxigenare. Însă, o echipă de oameni de ştiinţă de la Universitatea Leeds din Marea Britanie a avansat ideea că a fost pur şi simplu o chestiune de timp până când nivelurile de oxigen au putut susţine forme de viaţă complexă.

Teoria cercetătorilor sugerează că aerul respirabil a apărut ca urmare a reacţiilor interne rezultate din ciclurile de fosfor, carbon şi oxigen - trei dintre cele şase elemente esenţiale vieţii - fără a fi necesară o influenţă externă de proporţii.

Specialiştii susţin că această concluzie creşte posibilitatea existenţei altor planete cu nivel ridicat de oxigen.

''Acest studiu testează cu adevărat ceea ce cunoşteam despre modul în care Pământul a devenit bogat în oxigen şi astfel capabil să susţină viaţa inteligentă'', a declarat Lewis Alcott, cercetător postuniversitar şi autor principal al lucrării publicată în jurnalul ştiinţific Science.

''Pe baza acestei cercetări, planetele oxigenate ar putea fi mult mai frecvente decât s-a crezut anterior deoarece nu necesită progrese biologice multiple - şi foarte puţin probabile - sau evenimente tectonice întâmplătoare'', a precizat el.

Doctor Benjamin Mills, autor principal al studiului, a adăugat: ''Modelul demonstrează că o oxigenare treptată a suprafeţei Pământului ar trebui să conducă la evenimente distincte de oxigenare, la nivelul atmosferei şi oceanelor, comparabile cu cele observate în înregistrările geologice. Lucrarea noastră demonstrează că relaţia dintre ciclurile globale ale fosforului, carbonului şi oxigenului este fundamentală pentru înţelegerea istoriei oxigenării Pământului''.

''Acest lucru ne poate ajuta să înţelegem mai bine cum o altă planetă în afară de a noastră poate deveni locuibilă'', a adăugat Mills.

Citeşte mai mult despre