image
Sursa foto: Jurnal.md

Înainte de privatizare, Air Moldova a beneficiat de un ajutor de stat de peste 90 de mil. de lei, care nu au fost întorși

Comisia de anchetă pentru analiza modului de organizare și desfășurare a privatizării și concesionării proprietății publice (2013-2019) a desfășurat o ședință de lucru în cadrul căreia membrii Comisiei au audiat Rapoartele preliminare, prezentate de către experții și consultanții externi angajați de către Parlament pentru analiza legalității concesionării Aeroportului Internațional Chișinău și legalitatea privatizării Companiei Air Moldova.

În urma audierilor, Comisia a confirmat constatările experților privind încălcările comise de către autoritățile Republicii Moldova când au decis privatizarea întreprinderii de stat Air Moldova în condiții netransparente.

Potrivit raportului, decizia Autorităților de a înstrăina Î.S. Air Moldova în vara anului 2018 nu a fost precedată de măsuri efective de restructurare pentru a atrage mai mulți potențiali cumpărători și a obține un preț mai bun.

În condițiile unei transparențe reduse și a unei perioade scurte de desfășurare a concursului, cu participarea unui singur ofertant, prețul stabilit de evaluator devine un element esențial pentru stabilirea prețului de vânzare a companiei.

La momentul privatizării, autoritățile au declarat că Air Moldova se afla în prag de faliment. La inițiativa Ministerului Economiei și Infrastructurii și a Agenției Proprietății Publice, înainte de a fi privatizată, compania Air Moldova a fost injectată cu un ajutor de stat în sumă de peste 90 de milioane de lei, bani care nu au mai fost returnați statului.

Comisia a constatat o atitudine iresponsabilă a autorităților Republicii Moldova – Guvernul, MEI, APP - față de unul din cele mai valoroase active corporative ale sale - Air Moldova.

„Până la privatizare, Î.S. Air Moldova a înregistrat datorii de 1,3 mld. de lei și capital propriu negativ de peste 100 de mln. de lei. Datoriile respective au fost înregistrate pe fundalul creșterii numărului de pasageri transportați, de la 529 de mii în anul 2013 la 1.130 mii în 2017, practic dublarea acestora și a creșterii cifrei de afaceri până la 3 mld. lei (2017)”, a declarat președintele comisiei de anchetă, Igor Munteanu.

Din 2014, nu a existat nici un raport de audit independent a situațiilor financiare a companiei, chiar dacă aceste servicii au fost contractate și achitate. Modul de privatizare prin concurs comercial - a fost ales cu abateri de la legislația în vigoare și este ilegal.

Comisia de anchetă a constatat grave încălcări în procesul de înstrăinare și a confirmat, că la un an de la privatizare, operatorul național se află în aceeași incertitudine economică ca și până la demararea acestui proces.

Amintim, că adoptarea acestor 2 Rapoarte preliminare va permite ulterior prezentarea Raportului final, pe aceste cazuri de rezonanță, în plenul Parlamentului Republicii Moldova.

Citeşte mai mult despre

Noutăţile partenerilor

comentarii: