image
Sursa foto: arstechnica.com

Kazahstan vrea să își reducă dependența de Rusia și intensifică exporturile de petrol prin Marea Caspică și Caucaz

Kazahstanul a intensificat exporturile de petrol care ocolesc Rusia, în primul trimestru al anului 2023, încercând să-şi reducă dependenţa de vastul său vecin, au arătat date obţinute de la surse din industrie şi Refinitiv.

În timp ce exporturile de petrol kazah prin Marea Caspică şi Caucaz sunt relativ mici, ele au crescut puternic de când Moscova a început ceea ce numeşte o ”operaţie militară specială” în Ucraina, în februarie anul trecut.

Kazahstanul, care are cea mai lungă graniţă terestră cu Rusia dintre toate fostele state sovietice, a mers pe o linie delicată pentru a reduce dependenţa de Rusia fără a-şi înstrăina vecinul.

Preşedintele Kassym-Iomart Tokayev a refuzat să recunoască regiunile Ucrainei anexate Rusiei şi a încercat să limiteze dependenţa Kazahstanului de Rusia, inclusiv de uriaşa sa reţea de conducte şi porturi petroliere.

Datele văzute de Reuters au arătat că livrările de petrol din portul Aktau din Marea Caspică, către Baku din Azerbaidjan, principala rută unică care ocoleşte Rusia, au crescut la 163.436 de tone în perioada ianuarie – martie, de la 28.875 de tone în aceeaşi perioadă din 2022.

Compania de transport de stat din Kazahstan, Kazmortransflot, a declarat pentru Reuters că 104.000 de tone de petrol au fost trimise în continuare către conducta Baku-Tbilisi-Ceyhan, în perioada ianuarie-martie.

Kazahstanul furnizează, de asemenea, peste 80.000 de tone de petrol pe lună Chinei.

Anul trecut, exporturile de petrol ale Kazahstanului prin alte rute decât Rusia au atins 1,8 milioane de tone (36.000 de barili pe zi), în creştere cu 638.000 de tone faţă de 2021.

Petrolul kazah nu este supus sancţiunilor occidentale, spre deosebire de ţiţeiul rusesc, deşi sancţiunile au creat probleme pentru unele produse din Kazahstan, transmite Reuters, citat de News.ro.

„Porturile ruseşti rămân toxice pentru cumpărătorii europeni, aşa că petroliştii joacă în siguranţă şi caută rute care nu au legătură cu (monopolul petrolier rusesc) Transneft”, a spus un trader occidental care se ocupă de petrol din Kazahstan.

Principala şi cea mai profitabilă rută pentru exporturile de petrol din Kazahstan rămâne Caspian Pipeline Consortium (CPC), care aprovizionează piaţa globală printr-un terminal rusesc de la Marea Neagră.

Livrările prin CPC au scăzut cu 1% anul trecut, la 51,99 milioane de tone, dar au reprezentat în continuare mai mult de 80% din totalul exporturilor de petrol din Kazahstan.

Noutăţile partenerilor

comentarii: