image
Sursa foto: jurnal.md

23 de mil. de euro de la BERD pentru CFM: Vor fi reparate două linii pentru a facilita transportul de mărfuri din Ucraina

Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) împrumută 23 de milioane de euro Căilor Ferate din Moldova pentru a sprijini reabilitarea a două tronsoane cheie de linii de cale ferată de pe Coridorul Feroviar Nord-Sud al țării, parte a inițiativei UE Solidarity Lanes de îmbunătățire a transportului către și din Ucraina.

Proiectul va stimula dezvoltarea economică a Moldovei și, în același timp, va facilita transportul de mărfuri mai rapid și mai eficient din Ucraina către Uniunea Europeană prin Republica Moldova candidată la UE. Rutele de transport maritim către și dinspre Ucraina, care este un mare producător de alimente, au fost compromise de la invazia pe scară largă a Rusiei de anul trecut, dând o importanță strategică îmbunătățirii altor rute pentru a menține securitatea alimentară globală.

Potrivit BERD, având în vedere că traficul rutier și feroviar dintre Ucraina și Uniunea Europeană se așteaptă să crească în continuare odată cu începerea reconstrucției ucrainene, proiectul a atras, de asemenea, un grant de investiții de până la 20 de milioane de euro de la Uniunea Europeană prin instrumentul său de politică externă.

Președintele BERD, Odile Renaud-Basso, și vicepreședintele executiv al Comisiei Europene, Valdis Dombrovskis, au semnat un acord de sprijinire a proiectului în cadrul Reuniunii Anuale a BERD de luna trecută. Șefa Biroului BERD în Moldova, Angela Sax, a semnat astăzi acorduri de împrumut și grant cu ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Liliana Dabija.

Ultimele 28 de milioane de euro de cofinanțare pentru proiectul de 71 de milioane de euro vor veni de la Căile Ferate din Moldova (CFM), care va fi responsabilă de implementarea proiectului.

Proiectul urmărește creșterea potențialului logistic și de tranzit al Moldovei și aducerea eficienței operaționale din infrastructura regională îmbunătățită prin reabilitarea infrastructurii feroviare mai întâi pe tronsonul feroviar Vâlcinet – Bălți – Ungheni din Moldova și apoi, într-o a doua fază de lucrări, pe tronsonul Chișinău – Cainari a coridorului.

Fondurile BERD și grantul UE vor finanța achiziția materialelor necesare reabilitării tronsoanelor de linie.

Proiectul va crește securitatea alimentară facilitând accesul mărfurilor ucrainene în cel mai mare port operabil de la Marea Neagră, Constanța, precum și în porturile din România, Moldova și Ucraina, la Galați, Reni, Ismail și Giurgiulești. Acestea au o capacitate de operare cumulativă care poate absorbi o parte semnificativă a nevoilor de export ale Ucrainei.

Deplasarea acestor mărfuri pe calea ferată va aduce, de asemenea, beneficii pentru mediu. Capacitatea actuală scăzută a rețelei moldovenești înseamnă că majoritatea mărfurilor deplasate spre vest din Ucraina prin Moldova circulă pe șosea, care este mai intensă în carbon. Proiectul va permite liniilor de tren să transporte mai mult mărfuri mai rapid.

Pe lângă grantul pentru investiții, acest proiect va primi sprijin de cooperare tehnică de 230.000 EUR pentru implementarea proiectului din Fondul special pentru acționari (SSF) al BERD.

BERD, cel mai mare investitor instituțional al Republicii Moldova, a investit până în prezent peste 2 miliarde de euro în 163 de proiecte.

Citeşte mai mult despre

Noutăţile partenerilor

comentarii: