image
Sursa foto: jc.md

La televiziunea publică ar exista o „listă neagră” cu cei care critică regimul; Reacția conducerii Moldova1

Experți, politicieni și membri ai partidelor extraparlamentare și parlamentare de opoziție sunt considerați indezirabili la Instituţia Publică Naţională a Audiovizualului (IPNA) Compania „Teleradio-Moldova”. Aceștia susțin că în toate regimurile televiziunea publică a fost utilizată de guvernare pentru a-şi face jocurile. „Orice om cu gândire critică vede că „Teleradio-Moldova” a devenit încă o piesă în holdingul PD”, spune Igor Grosu, vicepreședinte al PAS. Președintele Consiliului de observatori al „Teleradio-Moldova”, Nicolae Spătaru, spune însă că toate formațiunile politice sunt invitate la emisiuni, problema e că acestea nu se prezintă.

Jurnal de Chișinău scrie, cu referire unii colegi jurnaliști de la Compania „Teleradio-Moldova”, că există o serie de experți, oameni politici, editorialiști de la noi, care sunt indezirabili pentru administrația televiziunii publice, deoarece fac parte din tagma celor care critică prea mult conducerea actuală a Republicii Moldova, fiind trecuţi într-o așa-zisă „lista neagră”.

Sursa a făcut referire expres la expertul Transparency International Moldova, fost ministru al finanţelor, Veaceslav Negruța. Expertul spune că nu este la curent că ar exista o asemenea listă.

„Probabil, ar fi cazul s-o publice, ca lucrurile să fie mai clare. Dacă există indicații ca anumite persoane să nu fie invitate în studiouri, la emisiuni, atunci miroase foarte mult a regim totalitar, situaţie care de fapt reduce la zero tot ce înseamnă jurnalism independent și informare”, a menționat Negruța.

Negruța, interesat de economie, nu de guvernare

„Nu am criticat guvernarea, ci am criticat inițiative care sunt în interes public și ar fi trebuit discutate public. Guvernarea nu mă interesează, indiferent care ar fi aceasta, dar sunt interesat de politicile economice, financiare, sociale. În calitate de economist la Transparency International Moldova, evidențiez anumite zone de risc și posibilele consecințe ale aplicării unor politici, care ar trebui să fie doar în interes public. Mai mult, atragem atenția, atunci când aceste politici publice sunt adoptate ocolind procedurile, la tot ce se cheamă transparență, proces participativ”, explică expertul.

„Dacă pun în aplicare această dispoziție a autorităților, jurnaliștii de la instituția publică le limitează beneficiarilor dreptul la o informație corectă, veridică, echidistantă, pluralistă, privind politicile de interes public”, a mai spus Veaceslav Negruța.

„Între presă și mediul de experți trebuie să existe o colaborare pentru informarea corectă a publicului. Lista cu incomozi… eram sigur ca e din trecutul NKVD-ist”, a conchis Negruța. În această toamnă, fostul ministru al Finanțelor a fost invitat o singură dată la o emisiune la Radio Moldova.

„Teleradio-Moldova lustruiește imaginea guvernării”

Valeriu Munteanu, vicepreședinte PL, opinează că „întotdeauna, televiziunea publică a fost utilizată de guvernare pentru a lustrui imaginea sa și a-i face jocurile. Toate monitorizările din ultimii 20 de ani arată acest lucru. Ceea ce demonstrează că o reformă în acest sens este necesară. Ea ar transforma cu adevărat instituția într-una publică, și nu de stat”.

Munteanu mai spune că ultima dată a fost la radio acum un an și jumătate, iar la TV este o singură emisiune la care merge atunci când este delegat de partid. Este vorba despre emisiunea de dezbateri „Butonul roșu”.

Potrivit lui Munteanu, în perioada guvernării comuniste, exista o listă care era întocmită personal de Victor Stepaniuc.

Directorul API: „Dacă există o asemenea listă, atunci este foarte scandalos”

La rândul său, directorul executiv al Asociației Presei Independente, Petru Macovei, a declarat: „Dacă există o asemenea listă, pentru că nu am auzit de ea, atunci este foarte scandalos. Orice post de televiziune, mai ales un post public de televiziune, trebuie să ofere tribuna pentru toate curentele de opinie. Dacă oamenii nu fac scandal în studio și sunt competenți în domeniile de expertiză, aceste persoane trebuie invitate în studiourile postului public de televiziune pentru că este finanțat din bani publici.”

Referindu-se la fostul ministru al Finanțelor, Veaceslav Negruța, Macovei a spus: „Acesta este unul din cei mai competenți experți în domeniul financiar-bancar din statul nostru și să-l incluzi într-o așa-zisă „listă neagră” este cu totul deplasat din partea conducerii televiziunii publice și, probabil, indică asupra faptului că această selecție are loc în funcție de simpatiile sau antipatiile politice ale conducerii televiziunii publice. Și nu e deloc normal ca să existe asemenea simpatii la o instituție publică a audiovizualului. Este adevărat că Negruţa critică guvernarea, dar o face decent, în baza unui suport faptic. De aceea, sunt convins că ar trebui să intervină Consiliul de observatori al Companiei Publice „Teleradio-Moldova”. Dacă asemenea practici există, ele trebuie eradicate. Realizatorii emisiunilor ar trebui să aibă libertatea de a invita experți competenți în fiecare domeniu, indiferent de viziunile acestora.”

„Teleradio-Moldova a devenit încă o piesă în holdingul PD”

Igor Grosu, vicepreședinte al PAS, admite că ar putea exista o asemenea listă. „Adevărul e că Compania națională a degradat într-un așa hal încât nu mai putem vorbi despre o instituție independentă care îşi stabilește politica editorială. Vizionând emisiunile, blocul informativ, reclama politică, celor cu gândire critică le este clar că „Teleradio-Moldova” a devenit încă o piesă în holdingul PD, pusă la dispoziție când lui Șor, când lui Dodon, când altor sateliți ai guvernării”.

Grosu a accentuat că PD și-a perfecționat prin intermediul Companiei „Teleradio-Moldova” instrumentele de manipulare sau de îngrădire a accesului opoziției la televiziune şi la radioul național.

„Instituția nu oferă spațiu de antenă opoziției, doar încearcă să mimeze acest dialog, bifând prezenţa opoziţiei prin invitarea unor pseudo experți sau partide în care a rămas doar președintele și ștampila. Se creează toate premisele pentru a nu oferi spațiu de antenă partidelor PAS, PPDA și altora din opoziție”, a punctat Igor Grosu.

Vicepreședintele PAS a participat o dată la „Butonul roșu” și de atunci n-a mai beneficiat de invitații. Igor Grosu crede că și el este indezirabil pentru instituția publică de televiziune. Asta transpiră și din formatul emisiunilor, și din calitatea invitaților.

„Dar trist este că, zilele acestea, butonând pe canalele tv, m-am oprit la Moldova 1 și am descoperit că „eroul” principal din Kroll 1 și Kroll 2, Ilan Șor, difuzează într-o veselie publicitate politică. Ceea ce este foarte grav, pentru că televiziunea care ar trebui să scoată în prim-plan modele, exemple, promovează de fapt non-valori”, a spus Grosu.

„Lista nu mai există”?

De cealaltă parte, directoarea IPNA, Compania „Teleradio-Moldova”, Ecaterina Stratan, a declarat pentru Jurnal de Chișinău: „Aș vrea să vad și eu listele celea, să mi le arate și mie, că eu nu știu de asemenea liste!”.

De asemenea, președintele Consiliului de observatori al IPNA Compania „Teleradio-Moldova”, Nicolae Spătaru, ne-a declarat că în privinţa accesului la emisiuni nu există nicio limită. „Toate partidele sunt telefonate, problema e alta, că nu toate vin atunci când sunt invitate. Noi am făcut o statistică privind partidele care au fost invitate și nu s-au prezentat. Avem emisiunea „Butonul roșu” care este accesibilă pentru toate partidele și pentru toți politicienii.”

Referindu-se la prezumtiva „listă neagră” de la instituția audiovizuală publică, de pe timpul comuniștilor, Spătaru ne-a spus că „lista nu mai există”.

Citeşte mai mult despre

Noutăţile partenerilor