Autorităţile au informat că au deschis o anchetă împotriva a doi editori din cadrul site-ului independent de ştiri Tut.by şi împotriva unui alt jurnalist care lucrează la agenţia independentă BelaPAN.

Grupările locale de activişti susţin că reţinerea celor trei face parte din strategia Guvernului de a elimina presa independentă.

"Fără informarea sau permisiunea agenţiei BelTA, mai multe informaţii au fost accesate în mod ilegal de peste 15.000 de ori într-un an", au informat anchetatorii într-un comunicat.

Nasha niva, o altă publicaţie independentă, a citat un reprezentant BelTA care a declarat că jurnaliştii reţinuţi au folosit parolele unor persoane abonate pentru a accesa site-ul agenţiei.

Yuri Zisser, deţinătorul site-ului Tut.by, a declarat pentru Reuters că BelTA nu a condamnat niciodată folosirea informaţiilor publicate pe site-ul său.

"Sunt foarte confuz şi nu înţeleg ce se întâmplă sau de ce este necesar acest lucru", a declarat Zisser.

"Tot materialul BelTa este disponibil. Pe site-ul lor scrie că poţi folosi informaţiile dacă specifici sursa, ceea ce am făcut", a adăugat Ales Lipai, directorul BelPAN.

Un purtător de cuvânt pentru secretarul general al Consiliului Europei a făcut apel autorităţilor belaruse să îi elibereze pe cei trei jurnalişti şi să conducă o anchetă transparentă. Un purtător de cuvânt al Ministerului de Externe din Belarus a declarat că anchetarea celor trei nu are legătură cu libertatea de exprimare.

"Este vorba despre o problemă juridică", se arată într-un comunicat.

Şeful Asociaţiei Jurnaliştilor din Belarus, Andrei Bastunets, a declarat că presiunea pusă de Guvern pe presa independentă s-a intensificat în ultimul an.