image
Sursa foto: Profimedia

Jurnalist, după ce șase posturi de televiziune au rămas fără licență: „Decizia trebuia luată demult”

Decizia privind interzicerea emisiei posturilor propagandistice rusești trebuia luată demult, este de părere jurnalistul Alex Cozer. Circumstanțele cele mai favorabile au apărut după prima invazie din Ucraina, din 2014. Atunci când Ucraina și statele baltice au fost cele care au luat decizii în acest sens.

Dacă Moldova mergea pe aceeași cale, jurnalistul se arată convins că astăzi nu aveam cel puțin o treime din populație tâmpită (nu e deloc dură catalogarea) de odioasa propagandă. Aberantele argumente gen „ce a făcut Ucraina 8 ani în Donbass” nu mai existau și nici teroristo-barbarul Putin nu era nici pe departe atât de idolatrizat.

Dar nu s-a putut pentru că Plahotniuc făcea milioane de dolari din businessul cu televiziunile. Care retransmiteau la greu propaganda moscovită.

A doua oportunitate a apărut odată cu venirea noii guvernări și mingea a fost ridicată perfect la fileu după 24 februarie. Și atunci dacă se întâmpla, cu totul altfel arătau astăzi percepțiile în societate. Frica a fost însă prea mare în primele luni de război. Dublată de lipsa de viziune.

S-a așteptat însă 10 luni și aceste canale s-au adaptat cumva la reguli. Deși manipulează la greu în continuare, o fac cu mult mai multă atenție decât în ultimii ani sau primele luni de război. Așa că acum au și motive de revoltă.

„Nu știu cât va dura această decizie de suspendare, însă astăzi cea mai mare problemă pe piața media din țară era că toate aceste canale kremliniste (cele suspendate plus încă 4-5) formaseră un adevărat cartel pe piața publicității, din care mai făceau parte companiile de publicitate și cei cu dreptul de a măsura audiențele. Astfel, 70% din banii din publicitate mergeau tot la aceste canale. Care nu produc practic nimic local, nu investesc deloc în creșterea calității presei locale, în schimb furnizează la greu produse rusești”, se mai arată în postarea lui Alex Cozer.

Aberația ajunsese în așa hal că un post precum RTR, care nu producea mai mult de 2 ore de conținut local, cu 15-20 de angajați și ăia contabili, directori sau din departamentul de publicitate, atrăgeau bugete din reclamă de 3-4 ori mai mari lunar decât un canal autohton, cu peste 100 de angajați și 100% produs original. Și care mai e și lider de audiență în absolut toate sondajele, dar abia pe locurile 4-5 la casa de audiență parte din cartel.

„Sper ca ușor-ușor să se facă ordine pe această piață și mass-media să se poată dezvolta, să avem parte de presă care poate să supraviețuiască din publicitate, fără finanțări obscure, să devină independentă de oricine și să scoată cât mai mult conținut de calitate. Dar, desigur, cel mai important - să informeze corect”, conchide jurnalistul.

Noutăţile partenerilor

comentarii: