Ne angajăm să fim complet transparenți în ceea ce privește activitatea Aeroportului Internațional Chișinău și vom contribui la realizarea întregului potențial al acestuia, aducând investiții suplimentare pentru creșterea traficului și îmbunătățirea experienței atât pentru companiile aeriene cât și pentru pasagerii lor”, se spune în declarație.

Anunțul a surprins autoritățile de la Chișinău, care spun că „nu a existat nicio consultare între Guvern și NR Investments Ltd”.

Prim-ministrul Maia Sandu și Guvernul au fost informați post-factum despre semnarea contractului de procurare a 95% din acțiunile Avia Invest SRL de către NR Investments Ltd. și doar după ce acest lucru a fost anunțat public. Guvernul nu a fost informat sau consultat despre intenția NR Investments Ltd. de a cumpăra Komaksavia Airport Invest Ltd, deținătoare a 95% din Avia Invest SRL, și despre încheierea procesului de cumpărare. Prim-ministrul Maia Sandu și Ministrul Economiei și Infrastructurii, Vadim Brînzan, i-au comunicat reprezentantului companiei NR Investments Ltd. că contractul de concesiune este unul abuziv și are probleme serioase de legalitate, accentuând că acesta este în prezent examinat la procuratură. Ulterior, subiectul a fost discutat la Consiliul Suprem de Securitate, unde reprezentanții Ministerului Economiei și Infrastructurii și ai organelor abilitate au confirmat că contractul de concesiune este unul abuziv și are probleme serioase de legalitate, astfel blocând înregistrarea companiei NR Investment Ltd ca nou acționar al Avia Invest SRL. Din comunicatul de presă apărut astăzi, înțelegem că NR Investments Ltd. a achiziționat integral compania Komaksavia Airport Invest Ltd, înregistrată în Cipru, astfel devenind indirect ultimul beneficiar efectiv al Avia Invest SRL cu 95% din acțiunile acesteia”, se spune în declarația Guvernului.

Totodată, Guvernul precizează că va continua să colaboreze cu instituțiile de drept pentru a rezilia contractul de concesiune a Aeroportului Internațional Chișinău.

Iar președintele Igor Dodon s-a dat cu presupusul că unele instituții ale statului au acționat „în contradicție cu cele agreate în cadrul ședinței Consiliului Suprem de Securitate din 23 august”.

În cadrul ultimei ședințe a Consiliului Suprem de Securitate, convocat pe 23 august exclusiv pentru a discuta acest subiect de importanță majoră pentru țară, conducătorii tuturor instituțiilor responsabile, inclusiv Ministrul Economiei și Infrastructurii, au informat Consiliul despre blocarea acestei tranzacții și imposibilitatea finalizării acesteia. Această situație este reflectată și în procesul-verbal al ședinței respective. Tot timpul m-am pronunțat împotriva deciziei guvernului de a concesiona în 2013 aeroportul, deoarece prejudiciul material și riscurile de securitate națională aferente acestei scheme frauduloase sunt enorme. Aceeași poziție a fost exprimată și de conducerea guvernului în cadrul acelei ședințe a CSS. Dacă după ședința Consiliului Suprem de Securitate careva din instituțiile statului au acționat în contradicție cu cele agreate în cadrul ședinței din 23 august, acest lucru este foarte grav și organele competente trebuie să investigheze acest fapt, pentru a nu admite prejudicierea de mai departe a intereselor RM”, se spune în declarația lui Dodon.

Schimbarea proprietarului Aeroportului Internațional Chișinău are loc în condițiile în care în prezent este în plină desfășurare o anchetă a comisiei parlamentare privind privatizările începând cu 2013.

Comisia de anchetă a depus o plângere penală la CNA și Procuratura Generală prin care cere anchetarea acțiunilor și inacțiunilor unor funcționari publici și a altor persoane privind concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău. În sesizare, comisia a solicitat emiterea ordonanțelor privind luarea unor măsuri de asigurare pentru ca contractul de concesionare a AIC să nu migreze de la o companie la alta.

Aeroportul Internaţional Chişinău a fost dat în concesiune în 2013 pentru o perioadă de 49 de ani. De atunci, în doar trei ani, firma concesionară, „Avia Invest” SRL, şi-a schimbat de trei ori proprietarii.