De cinci luni sunt obligați să achite o taxă ilegală pentru transport ca să poată călători de pe un mal pe altul al Nistrului. Cei care vor să circule în stânga Nistrului, inclusiv cei din zona de securitate, sunt obligați, începând cu ianuarie curent, să plătească pentru aşa-numita „vinietă” impusă de conducerea de la Tiraspol – 100 de euro.

Mai mult, deţinătorii de automobile au fost informaţi că, începând cu luna mai curent, trebuie să procure şi asigurarea auto eliberată de companii din stânga Nistrului. Sergiu Oprea, primarul de Corjova, Dubăsari, ne-a informat că a fost nevoit să plătească aşa-numita „vinietă” ca să i se permită să ajungă cu automobilul acasă încă în ianuarie.

Între timp, la primărie s-au adresat zeci de locuitori care s-au confruntat cu aceeaşi problemă. Pe lângă faptul că nu au locuri de lucru, că la trecerea de pe un mal pe altul sunt obligați să completeze niște pretinse fişe migraţionale, oamenilor li se cer noi taxe destul de pipărate. Totodată, aşa-numitele posturi migraţionale de la podul de la Dubăsari, Coşniţa, au fost completate cu „grăniceri”, care îi verifică minuţios.

„De opt ani, niciun deputat nu ne-a trecut pragul”

„E absurd să cumperi o asigurare valabilă pe malul drept şi alta pe malul stâng. M-am adresat la Biroul de Reintegrare, pe când era condus de Gheorghe Bălan, apoi la viceprim-ministrul pentru Reintegrare, Cristina Lesnic, să vină la Corjova să discute cu oamenii. Avem o mulţime de probleme. Nu a fost nimeni”, a relatat alesul local.

„Sunt primar pe durata a două mandate. De opt ani, niciun deputat din Parlamentul de la Chișinău nu a fost în zona asta. Mă îndoiesc că cei 101 foşti sau actuali deputaţi, fiind întrebaţi unde este Corjova, vor da un răspuns”, a afirmat el.

Aceeaşi sursă ne-a informat că la Corjova sunt circa 200 de deţinători de automobile cu numere de înmatriculare eliberate de Chişinău. „Acum, trecem nu doar prin posturi vamale, ci şi de grăniceri, care ne verifică până şi în genţi. Oamenii se întreabă pentru ce au luptat dacă nu există nicio autoritate care să le apere drepturile. Deocamdată, nu am un răspuns la această întrebare”, a mai spus primarul.

Lesnic: „Un sistem bizar”

Acum o lună, primarii de la Corjova, Cocieri și Molovata Nouă au depus o scrisoare la Guvern şi la Biroul Politici de Reintegrare în care au indicat problemele cu care se confruntă. Încă nu au obţinut un răspuns. Oleg Gazea, primar de Molovata Nouă, ne-a declarat că în satul său sunt circa 70 de deţinători de automobile cu numere de înmatriculare moldoveneşti. Au probleme în special deţinătorii de camioane.

Problema vinietei a fost abordată pe 11 mai în cadrul unei întâlniri a reprezentantului special al OSCE pentru procesul de reglementare transnistreană, Franco Frattini, cu viceprim-ministrul pentru Reintegrare, Cristina Lesnic. „Sistemul aplicat de colegii din Transnistria este unul bizar”, a opinat Lesnic.

Oficiala a menţionat că problema este abordată inegal de autorităţile de la Chişinău şi Tiraspol. „În timp ce noi nu aplicăm taxe pentru locuitorii din regiunea transnistreană, cei de la Tiraspol au impus vinieta per persoană, nu pentru vehicul. Dacă soţul şi soţia se deplasează în regiunea transnistreană şi vinieta e pe numele soţului, la întoarcere, dacă aceștia își schimbă locurile, li se va cere să plătească o nouă taxă. Am cerut anularea vinietei, deoarece e o practică menită să înrăutăţească viaţa cetăţenilor de pe cele două maluri ale Nistrului”, a declarat Lesnic.

Franco Frattini a declarat că va aborda problema la întrevederea cu conducerea de la Tiraspol. „100 de euro pe an e o taxă mare pentru locuitorii din regiune. Ţinând cont că avem în agendă subiectul legat de libera circulaţie, vom aborda această problemă şi vom cere explicaţii din partea colegilor de la Tiraspol”, a spus Frattini.

Undă verde locuitorilor din Transnistria în Europa

Potrivit şefei Biroiului Politici de Reintegrare, din 2018 până în prezent, autorităţile constituționale de la Chişinău au contribuit la asigurarea a peste 3.000 de deţinători de automobile din aşa-numita „rmn” cu certificate de înmatriculare şi plăcuţe cu numere neutre, care le permit să călătorească liber în UE.

Vestea nu i-a încântat pe oamenii din stânga Nistrului afectaţi de impedimentele create la deplasarea de pe un mal pe altul. „Locuitorii din aşa-numita «rmn» au parte de toate privilegiile, li se apostilează diplomele de studii, pot călători liber în Europa, în timp ce noi trebuie să traversăm o mulţime de controale ca să ajungem acasă. Când vor fi luate oare în calcul şi interesele oamenilor de aici?”, se întreabă primarul de Corjova.

Sergiu Gaibu, director de program la Centrul Expert Grup, a avut o poziţie şi mai tranşantă într-o postare pe Facebook: „Decât să recurgi la astfel de cedări fără să obţii nimic, mai bine îi oferi independenţă Transnistriei. OSCE și înalți demnitari moldoveni au promovat politica de apropiere ale celor două maluri ale Nistrului”, a observat el.

„Noi am cedat și am acceptat circulația automobilelor cu numere neutre, inclusiv în afara Moldovei, iar transnistrenii ne impun vinietă. Cu așa administrare a conflictului și separatismului, mai bine să se acorde Transnistriei independență. Ajunge cât îi hrănim și îi cărăm în spate”, a menţionat Sergiu Gaibu.

Jurnal de Chișinău