Numirea lui Anatoli Serdiukov a fost anunţată de United Aircraft Corporation (UAC, sau OAK în rusă), creată în 2006, şi care grupează în special fabricanţii de aeronave Suhoi, Tupolev, Iliuşin şi Antonov.

Aceasta antrenează preluarea controlului UAC - care a cunoscut dificultăţi financiare importante în ultimii ani şi a fost criticată pentru eşecurile programului Suhoi Superjet - de către puternicul conglomerat militar-industrial Rostec, unde Anatoli Serdiukov conducea Departamentul pentru aviaţie.

Suhoi Superjet 100, de la mândria aviației ruse, la eșec

Anatoli Serdiukov va avea, de asemenea, sarcina delicată de a salva aviaţia civilă rusă şi avionul Superjet 100.

Superjet 100, primul avion civil conceput de Rusia postsovietică, a fost o sursă de mândrie pentru ţară la lansarea sa în 2011, dar a convins puţin în afara pieţei ruse din cauza problemelor de siguranţă, scrie Agerpres.

La 5 mai, la câteva minute după decolarea de pe aeroportul Şeremetievo din Moscova cu destinaţia Murmansk (nord), un avion Superjet 100 a făcut cale întoarsă pentru o aterizare de urgenţă, cu rezervoarele pline, în cursul căreia trenul de aterizare s-a rupt şi coada avionului a luat foc în urma contactului cu pista.

Din cei 78 de pasageri şi membri ai echipajului, 41 au murit. Ambii piloţi au supravieţuit, la fel ca majoritatea pasagerilor din partea din faţă a aeronavei.

Serdiukov a fost demis de preşedintele rus Vladimir Putin în noiembrie 2012, în urma unui scandal de corupţie. Mai exact, atunci au fost deschise cinci dosare penale, împotriva societăţii Oboronservis, afiliată Ministerului Apărării şi specializată în aprovizionarea armatei. În dosare era vizat și Serdiukov, ancheta vizând o fraudă legată de proprietăţi de stat, care a prejudiciat bugetul Rusiei cu peste 100 de milioane de dolari.

Fostul ministru, care a prezidat până în 2011 consiliul de administraţie al Oboronservis, a fost inculpat pentru „neglijenţă”, după care a fost amnistiat discret în ajunul Jocurilor Olimpice de Iarnă de la Soci în februarie 2014.