image
Sursa foto: mediafax.ro

Transportatorii români vor protesta la Bruxelles, în faţa Parlamentului European

UNTRR organizează, alături de asociaţiile membre IRU din ţările est-europene şi alte ţări afectate de măsurile conţinute de Pachetul Mobilitate 1 bazate pe propunerile restrictive ale Alianţei Rutiere a Statelor din Vestul UE, un protest autorizat în faţa Parlamentului European.

UNTRR spune că permisul pentru protest în oraşul Bruxelles este aşteptat pe 27 decembrie 2018. Cererea de protest este depusă pentru data de 10 ianuarie 2019, pentru 10 autocamioane şi 600 de persoane care vor protesta în Piaţa Luxemburg (în faţa Parlamentului European).

După mai multe întâlniri cu autorităţile competente de la Bruxelles, reprezentanţii transportatorilor se declară încrezători că le va fi acordat permisul de protest, deşi sunt încă posibile schimbări datorate ultimelor evenimente de la Strasbourg, Paris şi Bruxelles care vizează securitatea cetăţenilor şi măsurile de ordine publică speciale.

Totodată, reprezentanţii transportatorilor negociază autorizarea unei procesiuni de 120 de camioane pe centura Bruxelles care însă va fi mult mai dificil de obţinut, având în vedere complexitatea efectelor şi implicarea mai multor autorităţi competente din regiuni diferite, acest răspuns oficial al autorităţilor belgiene fiind aşteptat până în data de 06 ianuarie 2019.

În data de 10 ianuarie 2019, Comisia de Transport şi Turism a Parlamentului European (TRAN) va vota cele trei propuneri cheie ale Pachetului Mobilitate 1, după care vor urma să fie aprobate în sesiunea plenară PE din 14 - 17.01.2019.

Pachetul mobilitate 1 a fost publicat de Comisia Europeană pe 31.05.2017 şi cuprinde propuneri importante de modificare a legislaţiei europene în domeniul transporturilor rutiere, precum: propunerea de Lege specială pentru aplicarea Directivei detaşării nr. 71/1996 la transporturile rutiere; propunerea de revizuire a Regulamentului 561/2006 privind timpii de conducere şi de odihnă ai şoferilor profesionişti; propunerea de modificare a Regulamentului nr.1071/2009 privind accesul la profesie şi a Regulamentului 1072/2009 privind accesul la piaţa de transport rutier de marfă.

În data de 03.12.2018, Consiliul Miniştrilor de Transport din UE a adoptat poziţia sa (abordare generală) privind Pachetul de Mobilitate 1, bazată pe propunerile restrictive ale Alianţei Rutiere a Statelor din Vestul UE, prin care transportatorii români, alături de ceilalţi transportatori estici sunt trimişi acasă, prin măsurile restrictive dure de efectuare a transportului rutier în Uniunea Europeană. În principal vor fi aplicate următoarele reguli:

• Aplicarea regulilor detaşării la transporturile rutiere internaţionale, cu exceptarea tranzitului şi a transportului bilateral, definit extrem de restrictiv: în drumul spre ţara de destinaţie şi în drumul de întoarcere, se permite o activitate suplimentară de încărcare/descărcare în ambele direcţii, fără a se încadra în regimul de detaşare, sau zero la plecare şi până la două (operaţiuni) în drumul de întoarcere. Pentru toate celelalte tipuri de operaţiuni, inclusiv pentru cabotaj, regimul de detaşare integrală se aplică începând cu prima zi a operaţiunii.

• Restricţionarea cabotajului prin introducerea unei perioade de "răcire" (cooling-off) de 5 zile înainte ca alte operaţiuni de cabotaj să poată fi efectuate în aceeaşi ţară cu acelaşi autovehicul. Această restricţionare a cabotajului este o abatere a UE de la drumul spre piaţa liberă!

• Interzicerea efectuării perioadei de repaus săptămânal normal în afara cabinei autovehiculului, deşi în documentele Preşedinţiei Austriece este recunoscută lipsa acută de spaţii de parcare sigure şi securizate în UE

• Întoarcerea acasă a şoferilor cel puţin o dată la patru săptămâni - sau, în cazul în care şoferul alege să ia două repausuri săptămânale reduse, după trei săptămâni pe drum.

• Obligaţia dotării tuturor autovehiculelor care efectuează operaţiuni de transport internaţional cu tahograf inteligent până la sfârşitul anului 2024.

Propunerile cuprinse în Pachetul Mobilitate au fost realizate pe fondul protecţionismului în creştere al statelor membre din Vestul UE reunite în cadrul Alianţei Rutiere, iar transportatorii români şi est-europeni vor fi cei mai afectaţi prin măsurile propuse, care vor conduce la o creştere semnificativă a costurilor lor de operare şi la restricţionarea transporturilor rutiere internaţionale operate de aceştia în cadrul UE.

După aprobarea poziţiei Parlamentului European, Pachetul Mobilitate 1 va intra in procedura de trialog pentru armonizarea poziţiilor celor 3 instituţii europene - Parlamentul European, Comisia Europeană şi Consiliul de Transport UE în vederea aprobării textului final, scrie mediafax.ro.

În ultimii ani, Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a întreprins cele mai multe luări de poziţie faţă de toate măsurile protecţioniste elaborate şi puse în practică de ţările vest europene (ex: Legea MiLog în Germania, legea MACRON în Franţa, etc) şi a organizat mai multe acţiuni de protest împotriva escaladării măsurilor neoprotecţioniste ale Vestului UE împotriva transportatorilor români şi est-europeni - dintre care 2 proteste la Bruxelles, în faţa Parlamentului European (2015) şi în faţa Comisiei Europene (2016), organizate în coordonare cu asociaţiile operatorilor de transport rutier internaţional din alte State Membre UE precum şi din ţări non-UE afectate, precum ANTRAM (Portugalia), ASTIC (Spania), AEBTRI (Bulgaria), CESMAD BOHEMIA (Republica Cehă), CESMAD Slovacia (Slovacia), ERAA (Estonia), LATVIJAS AUTO (Letonia), LINAVA (Lituania), MKFE (Ungaria), ZMPD (Polonia), AITA (Republica Moldova), ASMAP-UA (Ucraina) şi TOBB (Turcia).

Noutăţile partenerilor

comentarii: