Galaxia spirală barată NGC 2500 din constelaţia Lynx - noua imagine publicată de NASA

Sursa: www.agerpres.ro Foto: nasa.gov 18.07.2017 10:16
Descoperită de astronomul britanic William Herschel în urmă cu peste două secole, galaxia NGC 2500 se află la aproximativ 30 de milioane de ani lumină distanţă, în constelaţia boreală Lynx. Aşa cum se poate observa din această fotografie, obţinută prin intermediul Telescopului Spaţial Hubble, NGC 2500 este un tip particular de galaxie spiralată, o spirală barată, ale cărei braţe se formează dintr-un nucleu strălucitor şi alungit.

Galaxiile spirale barate sunt mai comune decât se credea. Aproximativ două treimi dintre toate galaxiile spirale — inclusiv Calea Lactee — prezintă astfel de "bare" care taie centrul galactic în linii drepte. Astfel de structuri cosmice au rolul de creşe stelare.

În galaxia NGC 2500 se aprind încă noi stele, deşi acest proces se desfăşoară neuniform. Partea superioară a galaxiei, unde braţele spiralate sunt mai bine definite, conţine mai multe zone în care se aprind noi stele decât partea inferioară, după cum se poate observa din fotografie.

Există şi câteva similarităţi între NGC 2500 şi galaxia noastră. Împreună cu Andromeda, Triangulum şi alte câteva galaxii mai mici, Calea Lactee face parte din Grupul Local de galaxii — un roi de 50 de galaxii care interacţionează gravitaţional unele cu altele. NGC 2500 formează un grup similar cu unele galaxii din apropierea ei relativă, printre care NGC 2541, NGC 2552, NGC 2537 şi strălucitoarea galaxie spirală, asemănătoare Andromedei, NGC 2481. Acest roi galactic poartă denumirea Grupul NGC 2841.

Ştiri similare