VIDEO

Noi imagini cu Nebuloasa Crabului

Sursa: www.agerpres.ro Foto: captură nasa.gov 17.05.2017 13:09
Astronomii au realizat o imagine foarte detaliată a Nebuloasei Crabului, combinând date de la mai multe telescoape, care acoperă aproape toată lărgimea spectrului electromagnetic, informează NASA.

Nebuloasa Crabului, care este rezultatul exploziei unei supernove strălucitoare, observată de chinezi şi de alţi astronomi în anul 1054, se află la 6.500 de ani-lumină de Pământ. În centrul său se află o stea neutronică super-densă, care se roteşte o dată la fiecare 33 de milisecunde, emiţând fascicule de unde radio şi de lumină — un pulsar (punctul luminos din centrul imaginii).

Forma complexă a nebuloasei este cauzată de o interacţiune complexă a pulsarului — un vând rapid de particule provenind de la pulsar, materialul ejectat iniţial de explozia supernovei şi de steaua însăşi înainte de explozie.

Această imagine combină date de la cinci telescoape diferite: Karl G. Jansky Very Large Array (VLA) (radio) în roşu; Telescopul spaţial Spitzer (infraroşu) în galben; telescopul spaţial Hubble (vizibil) în verde; XMM-Newton (ultraviolet) în albastru; observatorul Chandra (raze X) în purpuriu.

Noile observaţii ale VLA, Hubble şi Chandra au fost făcute aproape în acelaşi timp, în noiembrie 2012. O echipă de oameni de ştiinţă condusă de Gloria Dubner, de la Institutul de Astronomie şi Fizică (IAFE), Consiliul Naţional al Cercetării Ştiinţifice (CONICET) şi Universitatea din Buenos Aires din Argentina, a efectuat apoi o analiză aprofundată a detaliilor recent dezvăluite într-o încercare de a obţine noi perspective asupra fizicii complexe a obiectului. Ei şi-au publicat constatările în Astrophysical Journal.

"Compararea acestor imagini noi, realizate la diferite lungimi de undă, ne oferă o multitudine de noi detalii despre Nebuloasa Crabului. Deşi Crabul a fost studiat intens de ani de zile, avem încă multe de învăţat despre acesta", a spus Dubner.

Ştiri similare