Este vorba de un proiect global de cercetare cantitativă, care a implicat peste 7.500 de participanţi din ţări precum Statele Unite, Marea Britanie, Singapore, India, Africa de Sud şi Australia, precum şi o analiză a peste 150 de studii ştiinţifice care au explorat legătura dintre natură şi sentimente precum fericirea şi bunăstarea umană. Pentru a îmbunătăţi valoarea studiului, echipa de cercetare a lucrat cu Crowd Emotion, un start-up care s-a specializat în recunoaşterea emoţiilor, folosindu-se de o tehnologie de ultimă oră de cartografiere şi recunoaştere facială pentru a înţelege cum răspund spectatorii la imaginile video.

Participanţii care au vizionat fragmente din documentarul Planet Earth II, lansat recent, au prezentat creşteri semnificative ale unor sentimente precum admiraţie, uluire, uimire, curiozitate, dorinţă de explorare, bucurie şi entuziasm, mulţumire, relaxare, linişte, distracţie şi râs şi reduceri semnificative în sentimente precum nervozitate, anxietate sau frică, stres şi suprasolicitare, supărare şi irascibilitate, oboseală, extenuare şi energie scăzută.

Rezultatele demografice au demonstrat că, în mare parte, femeile au experimentat o paletă mai variată de sentimente decât bărbaţii după vizionarea documentarului. Deşi ambele sexe au prezentat creşteri semnificative în admiraţie, uimire, minunare, procentul a fost cu 35% mai ridicat la femei.

Vizionarea Planet Earth II a avut o influenţă pregnantă şi în rândul tinerilor, care au experimentat grade mai înalte de emoţii negative la început. Tinerii cu vârste cuprinse între 16 şi 24 de ani au avut cele mai mari schimbări în 9 din cele 14 emoţii evaluate în toate grupurile. Scăderi semnificative în emoţii ca şi nervozitate, anxietate şi frică, stres şi suprasolicitare, oboseală, extenuare şi energie scăzută au fost constatate cel mai des la toate grupurile de vârste, cu atât mai mult cu cât, la începutul studiului subiecţii prezentau niveluri înalte ale acestor emoţii negative.

Studiul se adaugă altor evidenţe ştiinţifice care demonstrează faptul că o legătură cu natura are o importanţă fundamentală în sănătatea, fericirea şi bunăstarea unei persoane. În paralel cu acest studiu global, profesorul Keltner a cercetat peste 150 de studii ştiinţifice care au abordat relaţia dintre emoţie şi natură şi care au concluzionat că accesul la natură, atât fizic cât şi prin intermediul secvenţelor filmate poate ajuta oamenii să treacă mai uşor peste stresul cotidian. Conexiunea cu natura are multiple efecte pozitive asupra comportamentului uman, printre care atenţie sporită, concentrare şi performanţă cognitivă, reducerea stresului şi sporirea calmului.

Cu un deceniu în urmă, Planet Earth a inspirat un număr fără precedent de oameni în lumea întreagă, câştigând o audienţă globală de peste jumătate de miliard de oameni. Planet Earth II a fost lansat în Marea Britanie în noiembrie trecut şi a înregistrat a doua cea mai mare audienţă de televiziune în 2016, devenind cel mai de succes documentar despre natură din ultimii 15 ani. Filmul a fost lansat recent şi în România.

''Schimbările emoţionale demonstrate în studiul BBC şi care au rezultat după a vizionarea acestei pătrunzătoare serii documentare sunt semnificative, pentru că, aşa cum se ştie, uimirea şi mulţumirea sunt fundamentele fericirii umane. Dacă oamenii se simt uimiţi, aceştia sunt mai predispuşi să afişeze comportamente empatice şi caritabile şi s-a demonstrat că fac faţă mai uşor stresului'', a comentat profesorul Dacher Keltner.