iPhone X — al cărui nume se pronunţă "iPhone Ten" — prezintă o nouă "fizionomie".

Producătorii au renunţat la celebrul buton rotund "Home" situat în partea de jos a ecranului: el acoperă de acum aproape întreaga parte din faţă a aparatului. Alte noutăţi: noua versiune de telefon se deblochează printr-un soft de recunoaştere facială şi dispune de un ecran de ultimă generaţie de tip OLED.

Comercializat începând de la 999 de dolari în Statele Unite, modelul iPhone X va fi lansat simultan în 50 de ţări.

Grupul Apple a prezentat noul model, aşteptat cu mare nerăbdare de fani, la jumătatea lunii septembrie, în timp ce un alt model nou, iPhone 8, este disponibil pe piaţă începând din 22 septembrie.

La fel ca la orice lansare a sa, grupul Apple se aşteaptă să fie criticat şi pentru iPhone X, în contextul în care numeroase informaţii neoficiale vorbesc despre vânzări dezamăgitoare pentru modelul iPhone 8.

Grupul american încearcă în aceste zile să stimuleze apetitul fanilor, invitându-i pe cumpărători prin intermediul site-ului său oficial "să vină devreme" în magazinele companiei pentru a cumpăra un model iPhone X, alimentând astfel zvonurile persistente referitoare la disponibilitatea limitată a modelului. Apple s-a limitat să anunţe, fără să dezvăluie cifre oficiale, că cererea pentru noul model a atins "un nivel foarte ridicat".

iPhone X, despre care Tim Cook, CEO-ul grupului Apple, a spus că reprezintă "viitorul din domeniul smartphone-urilor", este disponibil în sistem de precomandă începând din 27 octombrie, iar stocurile se epuizează în doar câteva minute, potrivit analiştilor şi presei americane. Timpul de aşteptare până când un client poate să intre în posesia unui iPhone X poate să ajungă până la şase săptămâni.

"Este un bun exemplu pentru prezent, însă acesta nu este viitorul", a declarat analistul independent Rob Enderle. După părerea lui, iPhone X "reuneşte tehnologii care nu au fost niciodată combinate în trecut, dar nu este un telefon revoluţionar".

Analiştii contactaţi de AFP sunt de părere că cererea pentru iPhone X va fi considerabilă, fără îndoială alimentată de fanii fideli ai mărcii Apple, care au au putut să aleagă să renunţe la iPhone 8 în aşteptarea lansării pe piaţă a acestui model aniversar.

Mai multe caracteristici (ecran OLED pe întreaga parte frontală, încărcător fără fir) ale noului model există deja la dispozitive lansate de concurenţă, în special de liderul mondial în domeniu, compania sud-coreeană Samsung.

Inteligenţă artificială

Potrivit lui Tuong Huy Nguyen, analist specializat în smartphone-uri din cadrul cabinetului Gartner, "Apple poate să lanseze ceva (un produs, n.r.) pe care un concurent l-a lansat deja în urmă cu trei ani şi, totuşi, să facă piaţa să înnebunească complet".

Chiar dacă ajunge într-un anumit sector în urma altor competitori, Apple "este capabil să spună că s-a descurcat mai bine decât ei", a adăugat acelaşi specialist.

"Cred că iPhone X se descurcă foarte bine", a subliniat Bob O'Donnell de la cabinetul Techanalysis Research. "Ceea ce nu ştim încă este dacă acest succes se datorează unei cereri ridicate sau unei disponibilităţi limitate. Poate câte puţin din amândouă".

Într-o perioadă în care toate smartphone-urile de top sunt echipate cu inteligenţă artificială, performanţele lui Siri, asistentul vocal al grupului Apple, vor fi de asemenea analizate în cele mai mici detalii.

"Este de notorietate faptul că Siri a rămas în urmă, în raport cu Google Assistant şi cu Alexa de la Amazon", a adăugat Bob O'Donnell.

De altfel, Google a făcut din inteligenţa artificială şi din asistentul său virtual (Assistant) principalul argument de vânzare pentru a-şi promova cel mai recent smartphone, Pixel 2, lansat de curând pe piaţă.

Consumatorii şi analiştii vor analiza cu atenţie şi performanţele sistemului de recunoaştere facială Face ID, creat pentru ca utilizatorul să poată să îşi deblocheze telefonul iPhone X prin identificarea, în trei dimensiuni, a chipului proprietarului.

În afară de Pixel 2, cumpărătorii aşteaptă şi alte telefoane de top, concurente directe ale lui iPhone X, precum Galaxy Note8 produs de Samsung şi Mate 10 produs de compania chineză Huawei, devenită al treilea vânzător mondial de smartphone-uri pe plan mondial.

De la lansarea brandului iPhone în 2007, modelele sale au fost vândute în peste 1,2 miliarde de exemplare. Apple, care controlează aproximativ 12% din piaţa mondială de smartphone-uri, a vândut alte 40 de milioane de iPhone-uri între aprilie şi iunie, însă vânzările grupului dau semne de încetinire. Compania americană va anunţa joi, în acelaşi timp cu rezultatele sale financiare, şi noile cifre aferente vânzărilor sale.