Aparatul a plutit în aer, la aproape un metru deasupra solului, în faţa fotografilor, într-un vast hangar situat în împrejurimile oraşului Bedford, la nord de Londra.

El are lungimea de 92 m, depăşind orice avion de linie. 'Nu există nimic de această talie la ora actuală', a subliniat David Burns, pilot-şef de încercare.

Enormul prototip utilizează heliu pentru a se ridica în aer, unde poate rămâne cinci zile cu echipaj sau peste două săptămâni fără nimeni la bord, potrivit constructorului său, societatea Hybrid Air Vehicles, care vrea să-l promoveze pentru misiuni variate, de la supraveghere la transporturi. Nicio dată nu a fost stabilită până în prezent pentru primul zbor, care urmează să aibă loc în acest an, după ce testele la sol vor fi terminate.

Airlander îşi află originea într-un contract atribuit de armata americană, aflată în căutarea a noi mijloace de supraveghere, pentru un program botezat Long Endurance Multi-Intelligence Vehicle (LEMV).

Un prototip al dirijabilului realizase primul zbor în 2012, însă Pentagonul a anulat proiectul din cauza dificultăţilor tehnice şi a restricţiilor bugetare. Hybrid Air Vehicle a recuperat atunci aparatul şi l-a transferat în Regatul Unit pentru a-i dezvolta o versiune civilă care a devenit Airlander 10.

Societatea mai are în plan un proiect de aparat botezat Airlander 50, care îl va depăşi în mărime pe Airlander 10 şi va fi capabil să transporte o încărcătură de 50 de tone.