Germania a avut mereu o problemă cu rasismul şi există dovezi mult mai recente decât cel de-Al Doilea Război Mondial pentru a confirma faptul că problema nu s-a remediat. În secolul XXI, cea mai bună metodă pentru propagarea filozofiilor rasiste şi a agresivităţii faţă de grupuri minoritare este internetul. Din acest motiv, organizaţiile guvernamentale nemţeşti au făcut presiuni de câţiva ani pentru ca giganţi precum Facebook, Google şi Twitter să elimine conţinutul rasist de pe propriile platforme online. Pentru prima oară, companiile americane au cedat.

Printr-un comunicat oficial, Facebook, Google şi Twitter au căzut de acord şi au promis Germaniei că, de acum înainte, vor începe să elimine orice forme de rasism criminal şi manifestări de instigare la violenţă. Ca regulă, în maxim 24 de ore, astfel de conţinut agresiv va dispărea dintre rezultatele Google sau dintre postările de pe Twitter şi Facebook. Sistemul prin care acest plan se va pune în aplicare va fi în egală măsură automatizat, cât şi pe bază de sesizări din partea autorităţilor.

Un astfel de proiect a devenit mai urgent ca niciodată în contextul în care criza refugiaţilor din Europa a dat naştere unui nou val de rasism în masă. Cedarea la presiunile Germaniei vine ca o confirmare suplimentară din partea Facebook, Google şi Twitter în legătură cu gravitatea situaţiei online. În contextul în care Facebook de mai multe ori a optat pentru lăsarea comentariilor rasiste pe reţeaua socială, insistând pe libertatea de exprimare a internauţilor, nimeni nu se aştepta la această schimbare radicală de atitudine.