Într-un raport public privind implementarea planului de acţiuni, semnat cu antreprenorul contractat pentru reabilitarea drumurilor naţionale în baza contractelor internaţionale, ASD enumără o serue de încălcări constatate la efectuarea lucrărilor de reabilitare a drumului R14 Bălţi - Sărăteni scrie Mold-Street.

Lucrări planificate pentru aprilie, nu au fost efectuate

"Astfel, pentru contractul RSP/W6/01-02, Bălţi - Sărăteni, Sector 1, la km 26 - 39, Antreprenorul MSF Engenharia SA (http://www.msf.pt/) a încălcat prevederile Planului privind:

- mobilizarea echipamentului;
- aprobarea reţetei pentru mixtura asfaltică;
- lucrări de terasament;
- lucrări de construcţie şi reabilitare a drumului;
- lucrări de extindere a podeţelor;
- lucrări de reabilitare a podurilor;
- lucrări de consolidare a alunecărilor de teren;
- lucrări de construcţie şi reabilitare a sistemului drenant;
- asigurarea siguranţei participanţilor la trafic;
- întreţinerea şantierului în condiţii adecvate;
- asigurarea materialului în stoc;
- excavarea solului fertil;
- construcţia terasamentelor;
- aprovizionarea materialelor de construcţie necesare pentru a executa lucrările în lunile ulterioare."

Aceiaşi situaţie se repetă şi la contractul pentru Sectorul 2, kilometrii 43 - 61 ai drumului Bălţi-Sărăteni, şi respectiv la reabilitarea podului de la km 65, lucrările fiind planificate pentru desfăşurare în luna aprilie.

"În acest context, atitudinea neglijentă a antreprenorului faţă de angajamentele asumate în planul menţionat dovedeşte repetat incapacitatea antreprenorului de a se conforma angajamentelor asumate prin contractele încheiate cu ASD privind reabilitarea drumurilor naţionale", se arată într-un comunicat al Administraţiei.

Compania nu a comentat situaţia, dar în martie 2017, managerii de proiect au semnat un plan de acţiuni prin care Antreprenorul, în baza programului de lucrări, şi-a asumat finalizarea proiectului de reabilitare al drumului naţional R14 Bălţi – Sărăteni, până pe 15 iunie 2018.

Contract de sute de milioane lei

Contractul cu firma portugheză MSF Engenharia SA, în valoare de 36,3 milioane de euro, pentru reabilitarea a unui segment de 30 kilometri de pe traseul Bălţi-Sărăteni, a fost semnat încă la începutul lunii martie 2015, ca urmare a unei licitaţii organizate în conformitate cu cerinţele Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare în domeniul procurărilor.

„În urma realizării acestui proiect, în doi ani, cetăţenii vor avea posibilitate să circule pe un drum bun de la Chişinău până la Bălţi. În acest mod, practic dăm startul unor noi reabilitări de drumuri în 2015”, anunţa Vasile Botnari, ministrul Transporturilor din acea perioadă.

Au trecut doi ani şi jumătate, dar drumul nu e gata. 

La începutul lunii mai 2017, Ministerul Transporturilor susţinea că aceeaşi situaţie se atestă şi la majoritatea celorlalte drumuri reabilitate de companii străine pe banii donatorilor.