Potrivit datelor ANRE, faţă de aceeaşi perioadă a anului 2016, importul de produse petroliere a crescut neesenţial. Astfel volumul importului de motorină s-a majorat cu 5,5%, cel de benzină s-a diminuat cu circa un procent, iar cel de gaz petrolier lichefiat a stagnat.

Statisticile ANRE însă diferă pe alocuri foarte mult faţă de cifrele publicate de Banca Naţională a Moldovei. De exemplu datele BNM arată că în primul trimestru importul de motorină a fost cu peste 12.000 de tone mai mare decât cel anunţat de ANRE. 

În cazul benzinei diferenţa este de circa o mie de tone şi posibil se înscrie în marja de eroare. În cazul motorinei, apoi 12.000 de tone este o cantitate deloc neglijabilă, fiind vorba de circa 10% din tot importul din trei luni. O simplă estimare relevă că e vorba de o cantitate în valoare de circa 6,5 milioane de dolari, la hotar, fără taxe şi accize. 

Care ar fi explicaţia acestor diferenţe nu este clar. Am putea bănui că e o eroare de calcul, dar însă aceste diferenţe le poţi găsi la tot pasul în rapoartele ANRE. Şi nu doar când compari datele publicate de Agenţie cu cele ale Băncii Naţionale.

De exemplu în raportul anual pentru 2016, ANRE scrie că în 2016 în Moldova s-au importat 542.523 tone de motorină, cu peste 96.000 mai mult decât în 2015, când a raportat o cantitate de 446.147 de tone.

La BNM datele diferă iarăşi esenţial de cele ale ANRE - 555.200 de tone în 2016 şi 495.330 în 2015. Astfel în 2015 se atesta o diferenţă de aproape 50.000 de tone.

Mai mult! Datele diferă şi în de la un raport anual la altul. Astfel în cel pentru anul 2015, ANRE indică cifra de 487.600 de tone, iar în cel din 2016 - 446.147 tone de motorină importată în acelaşi an.

Curată magie a cifrelor, dacă la mijloc nu ar fi vorba de taxe şi accize, care posibil nu s-au plătit din aceste volume de carburanţi.

În plus ANRE transmite aceste cifre, care nu este clar cât de exacte sunt, la diverse instituţii internaţionale.