Drumul porneşte la câteva sute de metri mai la deal de intersecţia străzilor Industrială, Uzinelor şi Lunca Bâcului, aflată chiar lângă sediul companiei Lusmecon. Mai exact imediat după gunoiştea temporară de la Bubuieci, unde până acum o lună era cărat şi depozitat gunoiul din Chişinău.

Drum nou cu gropi proaspete

Un indicator ce arată că pe aici pot circula doar maşini cu greutatea de până la 12 tone ne avertizează parcă că aici începe un drum nou.

Asfaltat de un an şi ceva, drumul arată încă bine, dar după ce parcurgi un kilometru şi ceva, imediat după o răscruce ce duce la o întovărăşire pomicolă, apar şi primele gropi. Asta chiar dacă în acel loc în noiembrie-decembrie 2016 de abia se turna asfaltul.

Şi aşa la fiecare o sută-două de metri poţi da în gropi. Încă nu sunt mari, dar va veni toamna şi iarna şi ele se vor extinde.

La kilometrul 2,7-2,8 asfaltul se termină, însă până în satul Humuleşti mai sunt încă trei kilometri şi ceva de drum, dar neasfaltat.

Mai departe e drum din argilă, nisip şi pietriş, iar şoferul unei maşini ce vine în întâmpinare ne avertizează să fim mai atenţi, şă nu ne lovească vreo piatră sau să nu ajungem în şanţ.

De circulat însă acum se poate, mai greu va fi la toamnă şi iarnă, ne spune şoferul. Tot el îşi exprimă speranţa că poate constructorii se vor întoarce la muncă şi vor finaliza drumul.

"Ne-am pus mari speranţe în acest drum. Să putem circula mai uşor în Capitală, la muncă, dar şi pentru că astfel satul va deveni mai atractiv pentru alţi locuitori. Acum însă cei de la putere zic că cică nu sunt bani pentru a termina drumul", spune şoferul, care refuză să se prezinte.

Unde sunt îngropate 29 de milioane lei

Au trecut aproape trei ani de când a fost lansată licitaţia pentru construcţia drumului de acces Humuleşti-Chişinău, planificat să aibă o lungime de şase kilometri şi o lăţime de şapte metri.

După o licitaţie trucată, pe 11 august 2014, Direcţia Generală Transport Public şi Căi de Comunicare (DGTPCC) din cadrul Primăriei Chişinău a încheiat cu firma Utiltrans Construct SRL, contractul de efectuare a lucrărilor în valoare de 23,93 milioane lei.

Termenul contractului a fost stabilit de nouă luni, dar au trecut deja 35 de luni, iar până la finalizarea lucrărilor este departe.

Mai mult! DGTPCC a mai încheiat două contracte adiţionale, prin care a fost majorată valoarea contractului fiind invocată apariţia unor lucrări suplimentare. În consecinţă valoarea acestora a ajuns în 2016 la circa 29 milioane de lei, adică cu peste 20% mai mult.

La finele anului trecut, când încă se lucra pe şantier, Igor Gamreţchi, şeful DGTPCC declara că vor mai fi necesare resurse suplimentare, pentru că firma ar fi efectuat "lucrări suplimentare".

Am încercat timp de câteva zile să vorbim la subiect cu Oleg Poiată, actualul şef al Direcţiei Generale Transport Public, dar acesta nu a răspuns la apelurile telefonice, invocând că este ocupat.  

Urmărire penală pe faptul abuzului de serviciu

În acelaşi timp, cazul a fost obiectul unor anchete ale Centrului Naţional Anticorupţie (CNA) şi Procuraturii Anticorupţie.

La începutul lunii martie 2016, CNA a iniţiat o urmărire penală "pe faptul abuzului de serviciu comis de factorii de decizie ai Direcţiei Generale Transport Public din cadrul Primăriei Chişinău în complicitate cu conducerea Utiltrans Construct".

Anchetatorii au constatat atunci că "factorii de decizie ai DGTPCC, folosindu-se de situaţia de serviciu au favorizat, în mod ilegal, compania Utiltrans Construct la câştigarea licitaţiei publice privind executarea lucrărilor de construcţie a drumului de acces din sectorul Ciocana mun. Chişinău spre satul Humuleşti".

În acelaşi timp Igor Gamreţchi susţinea că licitaţia s-a desfăşurat în conformitate cu prevederile legislaţiei, iar la stabilirea celei mai buпе oferte instituţia "nu sa bazat doar ре criteriul principal "cel mai mic pret" dar ре сеа mai avantajoasă оfеrtă din punct de vеdеrе economic.

În acelaşi timp economiştii de la Centrul Expert-Grup susţin într-un studiu, că Utiltrans Construct are o reputaţie dubioasă, iar unul din fondatorii ei - firma Financial Investment Group, - a fost implicat în tranzacţii dubioase, iar al doilea fondator - din România, este într-un declin profund şi are doar doi angajaţi.

Existenţa unor interese ascunse la semnarea acestui contract pare să fie confirmată şi de alte contracte, la care este partea al doilea fondator al Utiltrans Construct, firma Financial Investment Group, care deţine 45%.

În octombrie 2016, CNA a pornit cauza penală nr. 2016970631, pe faptul coruperii pasive comise în complicitate de către şeful DGTPCC Igor Gamreţchi. În aceeaşi zi, CNA a pornit o cauză penală şi pe faptul coruperii active comise de către administratorul Financial Investment Group Liliana Ţurcanu. Firma Financial Investment Group deţine o cotă de 45% din Utiltrans.

Gamreţchi salvat de procuror 

Cele două cauze penale sunt strâns legate de o altă cauza penală, în cadrul căreia s-a stabilit că după desemnarea Utiltrans Construct în calitate de câştigător a licitaţiei publice privind executarea lucrărilor de construcţie a drumului de acces spre satul Humuleşti, între Financial Investment Group, în persoana directorului/fondatorului unic Liliana Ţurcanu şi mama lui Igor Gamreţchi, Eugenia Stoicev a fost încheiat un contract de vânzare-cumpărare a cinci construcţii pe strada Uzinelor 2.

Imobilele cu suprafaţa totală de circa 900 metri pătraţi au fost procurate de Eugenia Stoicev la un preţ de 60.000 lei, în pofida faptului că certificatul privind valoarea cadastrală a bunurilor respective din 19 decembrie 2014, indică că valoarea lor constituia 1.126.483 lei, adică de 19 ori mai mult.

De urmărirea penală pe cauzele menţionate s-a ocupat procurorul Mariana Botezatu de la Procuratura Anticorupţie, menţionată de noi şi în altă anchetă.

Dosarul însă aşa-şi nu a ajuns în instanţă fiind pus la "murat" de procuror şi respectiv după expirarea termenului de prescripţie de trei luni, Igor Gamreţchi a ieşit curat din această afacere.

Acuzat în dosarul cu trucarea licitaţiei parcărilor din Chişinău

În acelaşi timp pe 25 aprilie 2017, şeful Direcţiei transport a fot reţinut de procurorii Anticorupţie în dosarul trucării parcărilor cu plată.

Cauza penală în privinţa sa a fost disjunsă din cauza penală iniţială unde figurează şi alte persoane, printre care viceprimarul municipiului Chişinău, Nistor Grozavu, administratorii a trei companii de parking, dar şi omul de afaceri Alexandru Pincevschi, suspectat că ar fi gestionat din umbră mai multe companii participante la licitaţie, inclusiv cea câştigătoare, care urmau să se ocupe de amenajarea parcărilor cu plată în Capitală.

Procuratura a anunţat că Igor Gamreţchi a încheiat cu procurorul un acord de recunoaştere a vinovăţiei în schimbul unei pedepse reduse, el riscând o amendă de 300.000 de lei sau maxim 7 ani de închisoare.

Acum datorită mărturiilor depuse şi fostul coleg de clasă, primarul Dorin Chirtoacă poate înfunda puşcăria. Edilul este bănuit de trafic de influenţă, în dosarul parcărilor cu plată în Chişinău.

Cât despre soarta de mai departe a drumului spre Humuleşti, apoi e clar că fără alocarea de noi fonduri acesta nu poate fi finalizat. La fel e necesară şi investigarea cauzelor ce au dus la tergiversarea construcţie şi creşterea costurilor, dar şi tragerea la răspundere a persoanelor ce se fac vinovate de toate acestea.

Mold-Street