Grupul Sheriff, care controlează cea mai mare parte din economia regiunii separatiste, a obţinut licenţă la Chişinău

Grupul Sheriff, care controlează cea mai mare parte din economia regiunii separatiste, a obţinut licenţă la Chişinău
Sursa: www.mold-street.com Foto: flickr.com 23.11.2017 13:41
La finele lunii iulie 2017 şi compania Sherif de la Tiraspol, care controlează cea mai mare parte a economiei regiunii separatiste, a obţinut licenţă la importul de benzină şi motorină, eliberată de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică (ANRE). 

Astfel grupul Sherif s-a alăturat altor şase companii petroliere din regiune, care au trecut Nistrul şi au trecut procedurile de obţinere la Chişinău a licenţelor de import, valabile pentru o perioadă de şase luni. 

În consecinţă în prezent, potrivit datelor ANRE, pe piaţa Moldovei activează deja 35 de companii ce au dreptul la importul de benzină şi motorină, cu şapte mai mult decât în 2016. Cu importul de gaze lichefiate se ocupă 13 companii. Totodată există 653 de benzinării şi  526 de staţii de alimentare cu gaz lichefiat.

Importul de motorină s-a majorat cu 5%

Cât importă Sheriff şi alte companii din regiunea separatistă ANRE nu anunţă. Autoritatea de reglementare publică însă doar datele raportate de companiile locale, fără a le da volumele şi cotele de piaţă.

Astfel în primele nouă luni ale acestui an volumul importului de produse petroliere a crescut cu 4,4% faţă de perioada similară a anului trecut, până la 593.915 tone, arată datele statistice publicate de ANRE.

Această creştere a fost determinată în special de majorarea semnificativă a importului de motorină, scrie Mold-Street. Astfel în perioada ianuarie-septembrie 2017, s-au importat 415.639 de tone de motorină, cu 7% mai mult decât nivelul înregistrat în perioada similară a anului 2016.

În acelaşi timp importul de benzină a stagnat în jurul nivelului de 124.000 tone, iar importul de gaz lichefiat chiar s-a diminuat cu 5%.

Potrivit ANRE, România reprezintă principalul furnizor de produse petroliere deţinând o cotă de 97,6% la benzină şi 80,4% la motorină. Această tendinţă se explică prin prezenţa pe piaţa autohtonă a companiilor petroliere care deţin rafinării proprii în statul vecin şi distanţa mică care permite importul pe cale rutieră la costuri relativ mici.Din celelalte ţări furnizoare de produse petroliere principale pot fi menţionate Federaţia Rusă cu 17,1% la motorină, Belarus cu 0,5% la benzină şi 1,4% la motorină, Bulgaria cu 1,1 % la
motorină.Importurile de gaz lichefiat sunt efectuate din patru ţări: Federaţia Rusă, România, Kazahstan şi Belarus. În cazul gazului lichefiat poziţia de lider este ocupată de Federaţia Rusă care deţine o cotă de 61,5%. Această tendinţă se explică prin faptul că preţul de vânzare a gazului lichefiat din Federaţia Rusă este mai mic, fiind urmată de România cu 32,5%, Belarus cu 3,2% şi Kazahstanul cu 2,2%.

Cei mai mari importatori şi comercianţi sunt companiile Lukoil Moldova, Rompetrol-Moldova, Bemol, Petrom Moldova şi Tirex-Petrol, care controlează circa 80% din piaţă.

Aprecierea leului a ieftinit carburanţii la pompă

În luna ianuarie 2017, preţul mediu de import al unei tone de benzină a fost de 590 dolari/tona, după care a coborât la nivelul de 540 de dolari/tona în iunie şi iulie, ca în septembrie să se majoreze la 615 dolari/tona. La pompă preţurile nu au înregistrat o astfel de creştere. Or, datorită aprecierii monedei naţionale în raport cu dolarul SUA preţul mediu de procurare în luna septembrie s-a diminuat cu 997 lei/tona, în comparaţie cu luna ianuarie.

Motorina a avut aceeaşi evoluţie ca şi benzina. Astfel, dacă în luna ianuarie preţul mediu de import a constituit 541 dolari/tona, până în iulie a coborât la 594 de dolari, câ in septembrie acesta să salte la 557 dolar/itona. În acelaşi timp preţul în lei s-a diminuat cu 990 lei/tona, relevă datele ANRE.

Ştiri similare

ULTIMELE ŞTIRI