Taxă de 31.000 de euro pe vehicul în Singapore pentru limitarea numărului de automobile în oraş

Taxă de 31.000 de euro pe vehicul în Singapore pentru limitarea numărului de automobile în oraş
Sursa: jurnal.md/Agerpres Foto: motorbikewriter.com 20.11.2017 18:32
Singapore, care duce o veritabilă luptă împotriva folosirii automobilelor în oraş, a decis să investească sume importante în transportul în comun şi să controleze numărul şoferilor autorizaţi să circule în spaţiul limitat de care dispune acest stat insular prin impunerea unei taxe de 31.000 de euro pe vehicul, scrie AFP.

A impune fiecărui şofer un "drept de a circula", care creşte costul unei berline de gamă medie la peste 50.000 de euro, s-a dovedit o măsură foarte eficientă în acest oraş-stat din Asia de Sud-Est. Circulaţia din Singapore a devenit relativ fluidă în comparaţie cu cea din alte metropole din regiune, precum Jakarta şi Manilla, unde ambuteiajele sunt uriaşe.

Această obligaţie de a poseda o licenţă exorbitantă — Certificate of Entitlement (COE) — este totuşi dificil sau chiar imposibil de implementat în alte ţări, ea fiind specifică pentru Singapore.

Impunerea taxei COE a fost posibilă în această ţară deoarece populaţia sa este obişnuită cu o legislaţie foarte strictă. Companiile mass-media sunt puternic controlate de stat şi infracţiunile sunt sever pedepsite, inclusiv fapte care dau dovadă mai degrabă de lipsă de politeţe, precum aruncarea unei hârtii pe jos şi realizarea unui desen în graffiti pe faţada unei clădiri.

Totuşi, acest model unic de licenţă este tot mai criticat din cauza ambuteiajelor din orele de vârf şi a unei creşteri puternice a preţurilor automobilelor, după ce autorităţile au decis "îngheţarea" numărului total de vehicule autorizate să circule. La aceste motive de nemulţumire se adaugă şi cele generate de sincopele din transportul în comun.

Autorităţile ar trebui să facă "o diferenţă între cei care au nevoie de o maşină pentru muncă sau familie şi cei care vor pur şi simplu să aibă mai multe maşini pentru a-şi demonstra statutul social", a declarat pentru AFP Joel Lee, un tehnician în vârstă de 28 de ani, care pledează pentru un sistem "îmbunătăţit şi mai just".

În prezent, cumpărarea unei licenţe costă aproape 50.000 de dolari Singapore (31.000 de euro), fapt care ridică preţul de cumpărare al unui automobil Toyota Corolla la 114.000 de dolari Singapore (72.000 de euro).

Maşinile pot să ajungă să coste chiar şi mai mult de atât, în măsura în care preţul pentru COE variază în funcţie de cerere. Astfel, în 2013, licenţa a atins un nivel maxim de 95.000 de dolari Singapore (60.000 de euro), ridicând preţul aceluiaşi model de vehicul la 159.000 de dolari Singapore (100.000 de euro) — aproximativ de şase ori mai scump decât preţul din Statele Unite.

Licenţa este valabilă doi ani, după care trebuie să fie reînnoită. Altfel, maşina va fi scoasă din circulaţie.

În pofida costului foarte mare pentru o maşină, mulţi locuitori din această ţară, în care trăiesc numeroşi milionari şi expatriaţi foarte bogaţi, au cel puţin un automobil. Aproximativ 600.000 de vehicule private se află în circulaţie în arhipelag — un număr ridicat pentru o reţea rutieră limitată.

În plus faţă de costul licenţei, anumite taxe de acces sunt impuse pe anumite drumuri atunci când traficul este dens.

Pentru a atenua aceste măsuri costisitoare, Singapore dispune de o reţea modernă de transport public, conţinând linii de metrou, tren şi autobuz. Recent, Guvernul a anunţat un plan de 28 de miliarde de dolari Singapore (18 miliarde de euro) pentru a moderniza această reţea şi spaţiile publice, cu scopul de a-i stimula pe rezidenţi să folosească transportul public, biciclete şi să meargă pe jos.

Însă unii dintre ei nu sunt convinşi, aşa cum este cazul lui Jason Lin, un pensionar în vârstă de 66 de ani: "Guvernul încearcă să scadă numărul maşinilor din oraş, dar avem o reţea feroviară care nu este prea fiabilă. Şi dacă mergi cu autobuzul, îţi va lua mult timp, pentru că există multe maşini pe străzi. Poate fi foarte frustrant", a declarat el.

De altfel, Singapore a promovat până de curând achiziţionarea de automobile electrice, spre deosebire de Hong Kong — centrul financiar rival—, care a privilegiat transportul în comun. Un serviciu de partajare a vehiculelor electrice va fi lansat în decembrie de BlueSG, o filială a grupului francez Bollore.

Alte oraşe de mari dimensiuni au adoptat abordări comparabile cu cele din Singapore pentru a reduce numărul de automobile cu benzină din oraş, precum Londra, graţie unui sistem de taxare intraurbană, şi Paris, ce impune sistemul circulaţiei alternative în zilele cu poluare atmosferică pronunţată.

Însă experţii consideră că este puţin probabil ca instaurarea unei licenţe la un preţ atât de mare să fie practicată şi în alte oraşe decât în Singapore, întrucât o astfel de măsură ar fi mult prea riscantă din punct de vedere politic.

"COE nu este prea populară şi orice guvern din altă ţară care pune în practică acest tip de măsură ar risca să piardă alegerile", a declarat pentru AFP Vivek Vaidya, expert în transporturi la cabinetul de consultanţă Frost and Sullivan.

Ştiri similare

ULTIMELE ŞTIRI