Organizat odată la doi ani în capitala economică a Chinei, în alternanţă cu Beijingul, evenimentul ilustrează importanţa unei pieţe chineze trecută, într-o singură generaţie, din neant la un sfert din vânzările mondiale. Circa 24,38 de milioane de maşini au fost vândute în China în 2016, marcând o creştere spectaculoasă de 15%.

Această creştere a fost în mare parte alimentată de o scădere a TVA pentru achiziţionarea de maşini cu capacitate cilindrică mică, a reamintit Jochem Heizmann, patron al Volkswagen pentru China.

Tabloul ar urma însă să devină mai sumbru în acest an. "Reducerea fiscală a fost diminuată la jumătate la începutul lui februarie. Logic, există o reacţie în primele luni ale lui 2017", a adăugat el.Potrivit cifrelor federaţiei profesionale CAAM, vânzările de maşini particulare nu au progresat decât cu 4,6% în primul trimestru. Cabinetul IHS anticipează o stabilizare în 2017, iar în anul următor o scădere. Volkswagen, mai optimist, mizează pe o creştere de "4 până la 5%" pentru 2017.

Totuşi, susţin constructorii de automobile, China păstrează un potenţial de creştere uriaş: dacă metropolele de coastă vor fi saturate, provinciile de interior sunt dotate sub standarde şi cunosc o urbanizare galopantă care stimulează vânzările.Nu sunt înregistrate decât circa 120 de vehicule la 1.000 de locuitori în China, faţă de 600 în Europa, potrivit Accenture, iar marja de expansiune rămâne considerabilă.

Dar cine va reuşi să profite de acest lucru, se întreabă AFP? Constructorii străini de automobile, ale căror calităţi erau apreciate de chinezi, văd cum dominaţia lor se erodează în competiţia cu concurenţii locali — Geely, Great Wall sau Changan. Aceste mărci au reprezentat 43,2% din piaţă anul trecut, datorită specializării lor în 4x4 urbane (SUV), foarte apreciate de public.Dintr-o dată, între grupurile chineze şi mărcile străine de prim-plan, constructorii occidentali de gamă medie îşi văd spaţiul de acţiune redus. Un exemplu bun în acest sens este constructorul francez PSA, care din cauza faptului că nu a anticipat schimbarea de direcţie în privinţa SUV-urilor, a înregistrat o scădere a vânzărilor de 16% anul trecut.Occidentalii îşi adaptează oferta, mai mulţi constructori rezervând pentru Shanghai premiere mondiale menite să-i seducă pe chinezi. Citroen va prezenta noul său 4x4 urban C5 Aircross, în timp ce Volkswagen va expune micul său crossover T-Roc.

Maşinile electrice sau hibride vor fi de asemenea la loc de cinste, în contextul în care Beijingul încearcă să le impună tuturor constructorilor de anul viitor o cotă ambiţioasă de vehicule curate.

Potrivit Xinhua, 113 modele de maşini ar urma să-şi facă debutul la Salonul auto de la Shanghai din 2017, care s-a deschis miercuri pentru media, iar din 21 aprilie va fi accesibil şi publicului.Cu o suprafaţă totală de 360.000 mp, salonul a atras peste 1.000 de expozanţi din 18 ţări şi regiuni.

În total sunt expuse 1.400 de vehicule complete, inclusiv 159 de maşini electrice şi 56 de maşini de concept. În acest an, tema salonului este "Committed to Better Life", mai scrie Xinhua.